Debat

Det er uhyggeligt at tænke på …

I samme retning går det, når man på læreruddannelserne ensretter lærerkræfterne og skærer de kritiske, skæve undervisere væk, og kun ønsker de læringsparate lærerkræfter skal overtage.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg sidder og hører, at Trump er ved at lukke dele af den amerikanske presse ude fra et pressemøde. Jeg kommer til at tænke på den socialdemokratiske offentlighedslov, der har lidt det samme sigte. Endelig kommer jeg i tanke om en artikel, der lige er blevet lagt her på Folkeskolen: Lejf Moos - https://www.folkeskolen.dk/589216/ny-bog-folkeskolen-er-paa-vej-til-at-blive-en-oecd-skole

Vi har lagt skolens skæbne i hænder, der har en helt ny hensigt med os, nemlig at vi i hele verden skal fordummes. Vi centraliserer i et helt utroligt omfang, på trods af, at vi har set, hvad det er, der kan ske i den form for regimer - her tænker jeg på forfaldet i hele den tidligere østblok. Men at gentage den dumhed med at alle skal gøre det samme, i samme takt - det er uforståeligt.

Danskfaget er på vej ind i den samme retning, som længe har været matematikkens domæne. Det skal være sådan, at arbejdet skal tilrettelægges, så det er muligt, at se om det er rigtigt eller forkert med det samme. (Forståelsen er der ingen grund til at træne).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er spørgsmålet, om vi ikke, ved at følge den internationale uddannelsestrend, kan nå til de samme “højder”, som man bl.a. er ved at nå i Australien: Gå 12 år i skole uden at have læst et digt eller en roman. https://theconversation.com/no-mandatory-novels-or-poetry-what-you-need-to-know-about-the-new-hsc-english-curriculum-73364

I samme retning går det, når man på læreruddannelserne ensretter lærerkræfterne og skærer de kritiske, skæve undervisere væk, og kun ønsker de læringsparate lærerkræfter skal overtage.

Det er en interessant udvikling, som kan gå mange veje, men det er nødvendigt, at forholde sig kritisk til en udvikling, der så åbenlyst ønsker at begrænse vores indsigt i, hvad der foregår i det politiske liv. Både nationalt og internationalt.

Det starter alt sammen med at kunne læse og forstå - og det virker til, at netop det er der stadig flere, der ønsker at begrænse - især forståelsen. Derfor er det vigtigt, at vi stadig, selv om det ikke længere er et langsigtet politisk ønske, at skærpe ungdommens kritiske sans. Uanset hvad der står i FFM.