Blog
1   6

Naturfagligt forløb med fokus på modelleringskompetencen

Abonner på nyt om Mayamarie Munkholm i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I de næste 10 biologitimer har jeg planlagt et forløb, hvor eleverne skal arbejde med modeller.

 

Eleverne skal undersøge, hvad en model kan vise, og hvad den ikke kan. Og de skal videreudvikle en eksisterende model til deres egen i forhold til et område, som de ønsker at undersøge og få mere viden om.

Eleverne er inddelt i grupper, og de får i klassen en introopgave med forskellige modeller, hvor en elev ad gangen må se på modellen i biologilokalet, og skal så gå tilbage til resten af gruppen i et andet lokale og tegne, hvad modellen viser, og de må gerne tale om, hvad de ser. Det gør de efter tur på tid. Når tiden er gået skal eleverne sammenligne deres tegning med modellen, og drøfte det med hinanden. De skal løse en kahoot.it med spørgsmål om modeller.

Eleverne skal skrive deres iagttagelser og overvejelser ned på computeren, og oploade deres besvarelse til ”min uddannelse”, som er den læringsplatform, som vi bruger i øjeblikket.  Det er planen, at eleverne den næste undervisningsgang skal arbejde videre med modellen, og de skal som et slutprodukt præsentere deres model med relevante fagbegreber for de andre elever, som de vil få feedback fra.

Artiklen fortsætter under banneret

I det faglige indhold vil eleverne blive præsenteret for nogle filmklip om global opvarmning, og de skal efterfølgende læse en faglig tekst om de fire sfærer indenfor carbonkredsløbet, der tager udgangspunkt i, hvordan carbon bliver lagret og udvekslet mellem sfærerne. Eleverne skriver post-it med nye fagbegreber. Eleverne får sideløbende nogle spørgsmål, som de skal svare på, og de må søge informationer på Internettet. I læsningen er der især fokus på den menneskeskabte udledning af carbondioxid.

Eleverne skal lave nogle nedbrydningsforsøg med gærsvampe og sukker, der skal belyse en del af carbonkredsløbet (geosfæriske). Eleverne laver en mindre model fx en graf over deres forsøgsresultater og konkluderer/perspektiverer ud fra mikro- til makroforhold.

Læringsmålene til forløbet er formuleret sammen med tegn på læring til eleverne. Så de kan se, hvad der som minimum forventes af dem for at komme i mål, og hvad de mere kan gøre for at opnå de sidste tegn på læring.

Som eksempel har jeg formuleret et læringsmål som: du kan beskrive en model og sammenligne den med andre modeller, og med tegn på læring:

  1. Du kan forklare, hvad mindst én model viser
  2. Du kan forklare, hvad flere modeller viser noget om, og hvad den enkelte model ikke kan svare på
  3. Du kan forklare, hvad flere modeller viser noget om, og komme med forslag til ændringer af en eksisterende model for at kunne give svar på nogle relevante spørgsmål

I det næste blog indslag kommer jeg mere ind på, hvordan jeg har brugt formativ- og summativ evaluering og feedback i forløbet.

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.406 andre er allerede tilmeldt