Debat

Principper lukker fornuften ude!

Kommentar til den strandede lokalaftale i Roskilde

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forbindelse med de sammenbrudte forhandlinger om en læreraftale i Roskilde, er der flere ting, der undrer.

Hvorfor skal en sådan aftale behandles på et lukket byrådsmøde? Efter styrelseslovens § 10 er byrådsmøder offentlige, kun skal dørene lukkes, når det er nødvendigt på grund af sagens beskaffenhed, dvs. hvor der vil blive fremlagt fortrolige oplysninger, eller det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde oplysningen for at varetage væsentlige offentlige interesser.

Det er svært at se, at der i en læreraftale skulle være forhold, som offentligheden ikke bør have kendskab til.  Men når dørene alligevel lukkes, får man – med rette eller urette - indtryk af et fordækt spil bag de lukkede døre. Det er ikke et demokrati værdigt! Det kræver åbenhed og gennemsigtighed.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Når man læser forvaltningens notat af 2. februar 2017 om forhandlingerne, undrer det, at parterne ikke har kunnet finde hinanden. Det fremgår nemlig her, at forvaltning og lærerkreds er enige om et forslag indeholdende et maksimalt ugtl. timetal på 26 samt endvidere enighed om en ”kattelem”, der indebærer, at skolerne kan overskride de 26 timer, hvis det er nødvendigt af hensyn til skolens budget.

Det politiske flertals begrundelse for at lade aftalen falde er imidlertid økonomien. Men det er svært at forstå, at en aftale, som stort set svarer til den ordning som har været gældende i skoleåret 15/16, hvor 21 pct. af lærerne havde flere timer end 26, skulle blive dyrere. 

Nu er det en kendt sag, at økonomiberegninger kan bruges, så de passer til det ønskede politiske resultat. Det er klart, at politiske partier prioriterer og værdisætter forskelligt, men alle plejer at være enige om, at folkeskolen er en særdeles vigtig kulturinstitution, som skal have ordentlige vilkår, så den kan udfylde sin opgave. Og det kræver en høj prioritering – og (lokal)aftaler - der muliggør at skolen kan leve op til omverdenens krav og forventninger.

Jeg er sikker på, at det er muligt at lave en budgetberegning, der viser, at den forkastede lokalaftale er udgiftsneutral, men selvfølgelig ikke, hvis man i fremtidige budgetter kalkulerer med tildeling af færre midler.

Argumentet om, at de små skoler vil kunne få problemer med at holde budgettet, er jo ikke anderledes, end at skoler uanset størrelsen altid har skullet overholde deres (løn)budgetter og sørge for, at timetallet gik op. Og jeg ved af 50 års erfaring i skolen, heraf 30 som administrator bl.a. af et skolevæsen med såvel store som små skoler, at det kan lade sig gøre. Kan det ikke det i Roskilde, er det måske reglerne for tildeling af timer til skolerne, der bør kigges på!

Under alle omstændigheder er det rigtigt sørgeligt og ærgerligt, at Roskilde igen skal stemples som bagstræberisk i sin personalepolitik på lærerområdet. Er det viljen eller bare sund fornuft, der mangler hos vore byrådspolitikere?  Dermed står alle parter som tabere, herunder desværre også mine børnebørn i Roskildes Kommunes Skoler!

Objektivt set har Roskilde Lærerkreds sat barren så lavt, at byrådet med kyshånd burde have rakt hånden frem, og dermed skabt ro på området. For nogle af byrådets partier er sagen om en lokalaftale åbenbart desværre blevet til en principsag - og så preller gode argumenter og sund fornuft som bekendt af. Det er ærgerligt! Over halvdelen af de danske kommuner – både røde og blå - har kunnet finde ud af at lave aftaler med deres lærere. Hvorfor kan Roskilde stadig ikke?  

Powered by Labrador CMS