Der er rig mulighed for snak om lyde, følelser og stemninger i kortfilmen 'The Other Pair', der retter sig mod 3. til 10. klasse.

CFU har samlet kortfilm til engelsk

Farver og årstider, identitetskriser og fattigdom. Temaerne favner bredt i de kortfilm, som Center for Undervisningsmidler har samlet og krydret med forslag til diskussionsspørgsmål.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne behøver ikke være flydende i engelsk eller mestre i at koncentrere sig for at lære noget af film. Det er en af tankerne bag den samling af kortfilm til engelskundervisningen, som Center for Undervisningsmidler har samlet.

For billeder kan fascinere og fortælle historier, selvom man ikke forstår ordene. Og svære ord kan blive visualiseret af billeder og gøre det nemmere at huske bagefter. I CFU's kortfilm-samling favner temaerne bredt, og der er film til alle klassetrin. Filmene ligger på mitCFU, nogle på youtube og andre hjemmesider. Filmene er ikke nye, men CFU har lavet en let måde at tilgå dem og de tilhørende lærervejledninger.

"Billederne fortæller deres historie, uanset hvor godt man forstår sproget, og kan således hjælpe bogligt svage elever. Samtidigt fascinerer filmmediet og vækker følelser. Fascinationen kan bruges som motivationsfaktor i undervisningssammenhænge", står der i CFU's introduktion til filmene på ucl.dk

Racekonflikter og 'red ball'

Hvis du er indskolingslærer kan du for eksempel sætte filmen 'Colors' på, der varer 3 minutter og er en montage med farverige objekter og landskaber med et lydspor af glad klassisk musik. Her kan man lave opgaver, hvor eleverne skal finde på så mange kombinationer af objekter og farver som muligt. Eksempelvis red ball, green grass og yellow banana.  

Filmen 'The Other Pair' af Sarah Zorik.

De lidt ældre elever kan begive sig ind på en travl indisk banegård og møde en fattig, sko-løs dreng i filmen 'The Other Pair' af Sarah Zorik. Drengen er misundelig på en rig drengs flotte sko, og da den rige dreng stiger på toget og taber den ene sko, opstår der en mulighed for den fattige dreng. Filmen, der varer fem minutter, handler om næstekærlighed, og at det godt kan betale sig at hjælpe andre. Arbejdsspørgsmål går både på drengenes følelser og tematikkerne, men også: Hvad er klokken? Hvilken slags sko har drengen på? Hvorfor stirrer den fattige dreng på den rige dreng?

"Når eleverne arbejder med filmfaglig analyse, kan det åbne forståelsen af filmens problemstillinger og selve værkanalysen. Dette arbejde kan indledes med eksempelvis en beskrivelse af, hvad man ser i billeder - med brug af de rigtige filmfaglige termer", står der i CFU's introduktion.

Den store filmsamling ligger på www.hval.dk/mitcfu.