Anmeldelse

Vær ikke bange for angsten

Tal om angsten

Angstforeningens nye materiale er med til at aftabuisere et udbredt problem, hvilket er fremragende. Men lærere skal ikke være terapeuter.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vær ikke bange for angsten" er et digitalt informations- og undervisningsmateriale for børn og unge i 5.-10. klasse. Det er Angsforeningen, der står bag hjemmesiden med de forskellige film, aktivitetsforslag og informationsmateriale. Indholdet er organiseret i kategorierne 11-13 år, 14-17 år, for forældre og for fagpersoner.

Fakta:

Titel: Vær ikke bange for angsten

Forlag: Angstforeningen

Baggrunden for materialet er, at angst hos fem procent af unge fylder så meget, at det ødelægger deres liv. Den gode nyhed er, at angst hos børn er forholdsvis let at behandle, og jo før der sættes ind, des bedre resultater. Det handler altså om, at vi som forældre, lærere, pædagoger, ledelse og andre fagpersoner skal være opmærksomme på dette og huske at efteruddanne os, så vi lærer at spotte signalerne og gribe ind på den rigtige måde.

Materialet består af dokumentariske film og interview, forslag til undervisningsaktiviteter og debatoplæg, faglig viden og inspiration, råd og vejledning til anvendelse af materialet samt link og henvisninger til supplerende materiale og viden. Formålet er at formidle viden om angst hos børn og unge og at anvise redskaber og værktøjer til at kunne hjælpe, støtte og rådgive familier og den enkelte elev med angst.

Der veksles mellem interview med en lærer, korte interview med psykolog Mikael Thastum og nogle personlige fortællinger om, hvordan hverdagen præges, når et barn i familien har en angstlidelse.

Det er alt sammen formidlet i små film, der primært er målrettet fagpersoner på skoler, men som også kan anvendes til pædagogiske udviklingsarbejder. Der er forskellige fokuspunker i filmene, først og fremmest at være opmærksom på problemet, dernæst det tværfaglige samarbejde, skole-hjem-samarbejdet og lærerens rolle.

Selv om angst er en almindelig lidelse, og selv om angst hos børn er forholdsvis nem at behandle, så er det ikke noget, en almindelig lærer eller forælder kan tage sig af alene. Materialet er udarbejdet, for at vi kan øge vores opmærksomhed på problemet, så vi kan igangsætte en dialog med relevante fagpersoner, og for at undgå berøringsangst og skamfuldhed omkring fænomenet angst. Derfor er de forskellige interview med børn med angst også med til at fjerne tabu omkring noget, der kan vokse sig stort, hvis man ikke lige er opmærksom på at tage det i opløbet. Gode film og gode arbejdsspørgsmål, men ikke en manual til selv at begynde på at lege terapeut.