Debat
0   44

Ud med spændetrøjen og ind med den gode undervisning!

Der blæser nye vinde og det ses helt konkret i et nyt samarbejdsprojekt mellem Undervisningsministeriet og DUS om den gode undervisning.

På en konference i sidste uge, sagde undervisningsminister Riisager følgende: ”Dygtigere lærere er den enkeltstående faktor, der har størst indflydelse på elevernes udbytte af undervisningen”. Det er ikke bare et klarsyn for en politiker, men en konstatering baseret på et grundigt litteraturstudie fra Rambøll, der har fundet frem til 12 pejlemærker for god undervisning. Konferencen var på flere måder et signal om et begyndende fokusskifte. Det kom til udtryk på flere måder: der blev ikke talt om læring, men om undervisning. Der blev ikke talt om styring og koncepter, men om indhold og faglighed. Der blev vist situationsfornemmelse for folkeskolens tilstand, da Riisager udtalte: ”Vi må aldrig tage den gode lærer og den gode undervisning for givet”.

Vi ved udmærket, at god undervisning bygger på lærerens engagement, motivation og professionelle ansvar og dømmekraft. Vi ved, at god undervisning fremmer elevernes faglige, sociale og personlige udvikling og dannelse samt lever op til uddannelsernes mål, formål og værdier. Samspillet mellem elever og lærer indeholder mange indholdsdele, der ikke kan sættes på formel, men relation, tillid, høje forventninger, respekt, pædagogik, didaktik og elevernes erfaringsverden forener sig i klasserummet og dermed opstår den unikke undervisning, der kan variere i det uendelige afhængig af fag, timer, klasser, elevsammensætning, lærere og skole. Der er aldrig to undervisningssituationer, der er ens. Heldigvis! Det er lærerens faglighed, der har afgørende betydning for samspillet.

Artiklen fortsætter under banneret

Politikerne og beslutningstageres behov for styring, kontrol og policy-making har med de nye rammer, forudsætninger og vilkår haft en alvorlig slagside, læreres faglighed og autonomi er kommet under pres. Det føles som en spændetrøje, der forhindrer frie og mangfoldige undervisningsmetoder. Der er mange veje til målet.

Indtil nu er der intet i den omgangsrige reformfølgeforskning, der tyder på hverken bedre undervisningseffekt eller mere varieret undervisning. Det er hovedrystende tankevækkende i lyset af de mange reformtiltag, men det er mere interessant at notere sig, at der nu endelig drøftes kvalitet i undervisning og lærernes faglighed anerkendes. Selv OECD anbefaler for nylig, ”at undervisere gives fleksibilitet og autonomi i deres hverdag, da det er med til at øge kvaliteten af undervisningen, hvilket giver bedre resultater”.

Som profession er vi drevet af pligtetikken. Forsker Helle Hein siger, at pligtetikken er dybt indlejret i i professionens kultur og identitetsforståelse – og med pligten følger også en stor ansvarsfølelse og en stræben efter højest opnåelige standard, nemlig den gode undervisning. Vi drives af eleverne og der er intet lærere hellere vil, end at være garant for den gode undervisning – hvis vi fik lov! Der er med andre ord ikke brug for styring og koncepter, men for fokus på lærerens faglighed og autonomi.

Pejlemærkerne for god undervisning er sendt ud i hele landet til lokal og national faglig debat. Grib muligheden til at skifte spændetrøjen ud med en pædagogisk diskussion af, hvad der skal til for at skabe kvalitet i undervisningen.

Ud med spændetrøjen og ind med den gode undervisning!

http://www.dlf.org/nyheder/2017/februar/dus-og-undervisningsministeriet-saetter-fokus-paa-god-undervisning

 

Læs flere af mine blogs på min hjemmeside:

http://xn--jeanettesjberg-zqb.dk/


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ