Lærer til lærer

Pizza Spillet - En metode til at styrke elevens paratviden

Har du elever der mangler paratviden i matematik eller bare har gavn af mere træning? Eller glemte du at klargøre vikarmateriale til din klasse. Så kan pizza spillet være noget for dig og dine elever.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er fokus i spillet?

Fokus i spillet ligger på at få skabt en hygge omkring brætspilskulturen, og samtidig få eleverne til at foretage udregninger eller logiske konklusioner ud fra de spørgsmål de får stillet i spillet. Det er også en stor tidsrøver, så man kan sørge for eleverne har tid til at spille det.

Hvordan kommer man i gang?

  1. Man sørger for at hver spiller har en centikube som brik.
  2. Man er max fire spillere per spil.
  3. Hvert spil skal bruge en sekssidet terning.
  4. Spillet startes i midten af spillepladen.
  5. Man rykker det antal felter man slår og får stillet et spørgsmål som skal besvares.
  6. Når/hvis man svarer rigtigt tre gange går turen automatisk videre.
  7. Hvis man lander på et af de store felter, og svarer korrekt må man skrive den farve ned i sit hæfte.
  8. Spillet vindes ved at en spiller får alle farverne (pizzastykkerne) og svarer på et valgfrit spørgsmål fra et kort inde i midten.

Produktet

Med spillet har man en spilleplade og den givne bunke kort til årgangen.

Efter jeg viste dette til eleverne har de hygget sig meget med det. De tænker ikke over det er grundlæggende matematisk træning.

Held og lykke med det. Håber det bringer jer ligeså meget legelystne elever som det har mig.

Hvis i har brug for inspiration eller hjælp til at lave spørgsmålskortene, skriver i bare til mig på Henriktho86@hotmail.com

De bedste hilsner

Henrik Thomassen