»Han formåede at kombinere faste rammer med lune og høj faglighed. Det er en sjælden evne«, husker Jesper Bülow (siddende), når han tænker tilbage på sin musiklærer i folkeskolen Finn Hørsted.

»Hørelære« satte gang i opfinderen

Spilopfinderen Jesper Bülow, Bezzerwizzer, ville i dag ikke undvære den viden, han fik med sig fra musik i folkeskolen .

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At lære noget, som man glæder sig over 20-30 år senere, er ikke hverdagskost. Heller ikke for Jesper Bülow, der til daglig har ansvaret for, at der bliver fundet på spændende spørgsmål og finurlige svar i firmaet Bezzerwizzer.

Derfor er han ikke i tvivl om, hvem der var hans favoritlærer i folkeskolen:

»Det er Finn Hørsted. Han underviste i 'hørelære'. Et specialfag inden for musik, dengang jeg gik i folkeskoleafdelingen på Skt. Annæ Gymnasium i København. Han lærte os fortegn, intervaller, skalaer, rytme og meget mere, som jeg den dag i dag er glad for at kunne«.

Jesper Bülow designede det første Bezzerwizzer-spil i 2001, fordi han selv var glad for at quizze. I fire år havde omgangskredsen glæde af opfindelsen, men så sagde Jesper Bülow sit faste job op som økonom i Nykredit og satsede på at vække interesse længere omkring. Det lykkedes så godt, at spillet i dag er et af landets mest solgte og er blevet oversat til tysk, engelsk, fransk, norsk og svensk. Læserne af månedsmagasinet Undervisere har hver måned mulighed for at prøve kræfter med en række Bezzerwizzer-spørgsmål.

Faste rammer

Succesen betyder, at der ikke er så meget tid til musik, som Jesper Bülow gerne ville have.

»Alligevel er det dejligt at kunne noder og musikteknik. Det var en del af forberedelsen til, at vi kunne indtræde i Københavns Drengekor, der er integreret i skolen, men jeg har også siden hen haft meget fornøjelse af færdighederne«.

Nogle af eleverne oplevede sikkert Finn Hørsteds undervisning som striks, men sådan virkede den ikke på drengen Jesper:

»Han formåede at kombinere faste rammer med lune og høj faglighed. Det er en sjælden evne. Jeg husker tydeligt hans timer, og både dengang og nu synes jeg, han greb undervisningen rigtigt an. Det hænger formentlig også sammen med, at jeg var motiveret for at få noget ud af det, og at jeg godt kan lide den organisation og struktur, der lå i faget«.

Finn Hørsted underviste på Skt. Annæ Gymnasium fra 1966 til 1986, og navnlig i den første periode var jobbet præget af et autoritært skole- og undervisningssyn.

»Svederne sad meget løst i de år, og det havde jeg det ikke godt med. Derfor var jeg meget glad for den frigørelse, der kom efter nogle få år. Jeg husker tydeligt de første forsøg hos en 8.-klasse-dreng på at sige 'du' i stedet for 'De'. Men det faldt på plads. Samtidig blev det helt tydeligt, hvor gammeldags sangpædagogikken var, så jeg brugte resten af 70'erne og altså den tid, hvor jeg havde Jesper, til at finde de ben, jeg havde det godt med at stå på. Det er dejligt at opleve, at nogle elever syntes, at det lykkedes«, siger Finn Hørsted.

I dag underviser han i matematik på VUC Lyngby.

Jesper Bülow, 37, gik i folkeskoleafdelingen på Skt. Annæ Gymnasium fra 1980-1987. Han er udannet cand. merc. i finansiering og regnskabsvæsen fra Copenhagen Business School og har arbejdet som porteføljeman­ager i BG Bank, økonom i Nykredit og som ekstern underviser på Copenhagen Business School. Han er i dag direktør for virksomheden Bezzerwizzer, der har sit navn på grund af irritation over, at det er dårlig stil at være bedrevidende. Finn Hørsted, 61, lektor ved VUC Lyngby siden 2008. I sin fritid er han aktiv musiker og vognstyrer ved Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.Min favorit

Folkeskolen har bedt forskellige personer om at kigge tilbage på deres skoletid. I denne uge er det Bezzerwizzer-opfinderen Jesper Bülow, der møder sin tidligere musiklærer Finn Hørsted.