Blog
0   12

Færre røde streger på papiret - respons på elevtekster

Abonner på nyt om Malene Storm i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvordan bliver man bedre til at skrive? Røde streger på papiret er ikke den bedste motivation til at kaste sig ud i nye skriveforsøg. Og måske lige så vigtigt: Hvordan bliver man bedre til at give brugbar respons?

Skriv et essay ”om at komme videre”. Skriv en reportage fra en flygtningelejr. Skriv en kommentar til artiklen om unges brug af Snapchat.

 

Ovenstående er alle oplæg til en dansk aflevering i min 10.klasse. Genrerne er forskellige – men målet er det samme: at kunne udtrykke sig nuanceret med genrekendskab i dansk skriftlig fremstilling. Mine elever skriver i hver eneste dansktime – noteskrivning, artikler, en sammenhængende analyse, breve, debatindlæg osv. Hver 2.måned afleverer de en ”større” opgave, som ligner den opgave de stilles i dansk skriftlig fremstilling til prøven til sommer.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Vi øver os i at blive bedre til at skrive – korrekt, nuanceret og med genrekendskab. Men hvordan finder vi ud af om vi bliver bedre til alt det? Hvordan holder vi fast i en sproglig udvikling?

 

Jeg har afprøvet, evalueret og afprøvet igen – igen og igen og igen. Min respons til eleverne på deres skriftlige arbejde. Hvordan gør jeg det bedst? Efter mange forsøg er jeg endt med en meget simpel model, som på sin egen lille og simple facon giver eleverne et billede af, hvor de er nu og hvor de er på vej hen.

 

Hvad er jeg god til og vil bevare?

Hvad kan jeg udvikle og blive bedre til?

Skæve spørgsmål?

 

Det bedste ved den model er at jeg tvinges til at se det gode i deres tekst. Jeg kan godt have tendens til at læse elevers tekster med lidt for ”hårde øjne” – og bare pille det hele fra hinanden. Denne model får mig til at læse med positive briller – og bagefter med de konstruktive og forbedrende briller.

 

Og de skæve spørgsmål? Det er 1-2 spørgsmål der får eleven til at reflektere over egen tekst – fx:

Hvad er formålet med at skrive et essay?

Hvordan kan man layoute sin tekst, så det letter læsningen for modtageren?

Hvordan forholder man sig undrende til en problemstilling?

 

 

Jeg oplever at mine elever lytter til min respons – de vokser med selvtillid af den positive kritik og lytter til de velmenende råd - og næste gang de sætter sig til computeren for at skrive kan netop dét forhåbentligt hjælpe deres skriftlige udvikling på vej – uden for mange hak i tuden og med færre røde streger på papiret.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.000 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen