Debat
0   12

Nytter det noget?

Undervisere skal have reel mulighed for planlægning, forberedelse og efterbehandling af den daglige undervisning. Efter OK13 har debatten om forberedelsestid fyldt rigtig meget i debatten. Manglende forberedelsestid kan blive en faldgrube i forhold til at undervisere benytter undervisningsmateriale i undervisningen, der umiddelbart ikke er relevante eller som måske fylder i undervisningen, uden at det støtter op om skolens/undervisningens opgave.

Sundhedsfremme og skolens opgave

Et moderne samfund er differentieret i forskellige funktionssystemer med hver deres opgaver, ydelser, succeskriterier, normer for god praksis, metaantagelser og outcome. Funktionssystemet ”uddannelsessystemet” har den brugerrettede ydelse dels at levere undervisning, dels at levere en undervisning, der genererer læring. Desuden har uddannelsessystemet den almenrettede ydelse at bidrage til elevernes demokratiske og almene dannelse.

Artiklen fortsætter under banneret

Sundhedsfremme i skolen skal derfor vurderes på skolens undervisning i sundhed, elevernes læring om sundhed samt skolens bidrag via sundhedsundervisning til elevernes demokratiske og almene dannelse.

Inden for det europæiske netværk af sundhedsfremmende skoler har ”settings perspektivet” opnået meget stor tilslutning og opbakning. "Settingtilgangen" er blevet så populær, at der mange steder trives en opfattelse af, at det at rette fokus mod rammerne (f.eks. det sociale miljø eller den mad, som eleverne har mulighed for at købe i skolen) er ”in”, mens opmærksomheden på selve undervisningen er ”out”, og måske endda næsten regnes for gammeldags.

Flere har i den forbindelse peget på risikoen for, at denne iver efter at fokusere på rammerne har ført til, at selve undervisningen negligeres og eventuelt helt lades ude af betragtning ved planlægning af sundhedsfremmende projekter i undervisningsregi. Keith Tones er en af de internationale forskere, der har peget på dette problem. Han opstiller en lille formel til at illustrere sammenhængen mellem sundhedsundervisning og sundhedsfremme. Den ser således ud (Tones & Tilford, 1994):

           Sundhedsfremme = Sundhedsundervisning x Sundhedspolitik

Keith Tones, der er optaget af, hvordan skoler kan bidrage til udvikling af elevernes handlekompetence, pointerer, at hvis sundhedsundervisning er fraværende og/eller sundhedspolitikken er fraværende, giver højre siden af ligningen 0, hvilket illustrerer den pointe, at sundhedspolitik uden sundhedsundervisning ikke giver mening, samt at sundhedsundervisning uden sundhedspolitik ikke genererer sundhedsfremme.

Sundhedsfremme som et væsentligt udviklingsområde for skolen må således ikke føre til, at den undervisningsmæssige del af skolernes arbejde nedprioriteres og ej heller betyde, at skolen som ”setting” ignoreres.

I stedet betyder det, at undervisningen må planlægges, udføres og vurderes i sammenhæng med tilrettelæggelsen af den kontekst og de rammer, den udspiller sig i. Endvidere er det afgørende, at kontekst og undervisning bygger på de samme grundlæggende opfattelser og værdier. Konteksten skal med andre ord planlægges og vurderes i relation til de overordnede målsætninger, der i forvejen eksisterer for f.eks. skolernes sundhedsundervisning.

Udfordringen for den enkelte skole.

Besøg på rigtig mange skoler viser, at ansvaret for fælles mål på sundhedsområdet i skolen ofte ikke er placeret hos nogen bestemt person på skolen, - og hvis ansvaret er placeret, er det ofte klasselæreren, der skal tage sig af opgaven.

Men sådan er sundhedsundervisningen i skolen ikke umiddelbart tænkt. Intentionerne bag fælles mål i det obligatoriske emne, sundhed, seksual- og familiekundskab er at tænke på tværs af alle skolens fag - og alle professionelle har et ansvar for at intentionerne bag målene gennemføres.

Dermed også sagt, at skolens skal være selektive i deres brug af materialer, som er på markedet. Lægger disse ikke op til at løse skolens opgave omkring undervisning, læring og dannelse, vil det nærmest være spild af tid først at bruge ”aktivitetsmaterialet” og efterfølgende så undervise efter Undervisningsministeriets fastsatte mål.

Stil krav til skolens undervisningsmaterialer og aktiviteter, så disse lever op til skolens opgave, - og drop materialer og aktiviteter, der kommer til at fylde i den sparsomme forberedelses- og undervisningstid, - eller ”omsæt” materialet til de hensigter, der er for skolens sundhedsundervisning jf. fælles mål for området.

Nedenstående præsenteres en række overvejelser, som skoler og undervisere, lærere/lærerteams kan gøre sig i bestræbelserne på at få sat yderligere fokus på skolens opgave og få systematiseret arbejdet.

Otte overvejelser på tværs af skolen:

  • Opret et sundhedsråd eller en sundhedsgruppe på skolen/uddannelsen
  • Sæt sundhed på uddannelsens/skolens dagsorden
  • Ting tager tid, - ikke mindst at udvikle handlekompetence
  • Arbejdet med de timeløse fag, herunder sundhedsundervisningen, bør fremgå af lærernes/skolernes årsplanerne
  • Ledelsen skal være aktivt medvirkende og bakke arbejdet op.
  • Valg af temaer og emner fra faghæftet: Et eller to fælles overordnede emner/temaer for hele skoleåret og hele skolen anbefales, - det giver større dybde i arbejdet
  • Alle skolerne bør tage initiativ til at iværksætte udvikling af en sundhedspolitik på skolen/uddannelsen
  • Skab debat på skolen/uddannelsen om sundhed.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.272 andre er allerede tilmeldt