Anmeldelse

Teamsamarbejde

Gode redskaber til teamsamarbejde

Hvor man tidligere har sagt, at læreren er den enkeltfaktor, der har størst betydning for elevens læring, er bogens budskab, at ”teamet” er vigtigere. Dette afspejles i det fokus, der i dag er på det kollaborative aspekt af skolens virke.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Teamsamarbejde - Professionelle læringsfællesskaber og bedre møder” har fokus på at skabe både effektivitet og meningsfuldhed i teamsamarbejdet med elevernes læring som den afgørende attractor for teamets fælles forpligtende arbejde.

Fakta:

Titel: Teamsamarbejde

Forfatter: Søs Rask Andresen, Nanna Paarup

Pris: 299

Sider: 248

Serie: Værktøjer til klasseledelse

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Det er en konkret og praksisnær bog til udvikling af teamsamarbejdet, om bedre møder og professionelle læringsfællesskaber. Den indgår i serien ”Værktøjer til klasseledelse” og er spækket med konkrete øvelser og værktøjer til brug i arbejdet med at udvikle og styrke professionaliseringen af teamsamarbejdet. Hermed sætter den sine fødder på stien af bøger omhandlende arbejdet med professionelle læringsfællesskaber. Indholdet er både relevant og brugbart for det enkelte team og i skolens generelle arbejde med skoleudvikling. Ligeledes beskrives det i bogen, at det er en naturlig forudsætning, at ledelsen skaber rammerne og er tæt på teamsamarbejdet.

Teoretisk står forfatterne på et systemisk fundament og vægter desuden den positive psykologi med fokus på, hvad der får mennesker til at trives og blomstre. Når forfatterne skriver: ”Teamets medlemmer må se på hinanden med venlige øjne og have tillid til de andres positive intentioner, de må være villige til at lade sig forstyrre i deres måde at gøre tingene på, og de må give ro til bundfældelse og implementering af ny forståelse”, lægger de sig desuden op ad Maturanas forståelse for, hvilke betingelser der er nødvendige for teamets udvikling og læring.

Der stilles skarpt på vigtigheden af at synliggøre og bruge de kompetencer, hver enkelt har i teamet, samt at turde bruge hinanden styrker: ”Ofte er teamkoordinatoren mødeleder. Vælg i stedet den, der umiddelbart er bedst til at facilitere. Begrav Janteloven”.

Forfatterne introducerer læseren for Tuckmans beskrivelse af et teams udviklingsfaser - forming, storming, norming, preforming og adjourning - man som team kan gennemgå fra nyetablering ved skoleårets begyndelse til afslutning af samarbejdet. Hver af faserne har særlige kendetegn og mønstre. Hver fase har i bogen sit kapitel med forslag til mødeskabelon og øvelser til at forfine og udvikle hver enkelt fase for teamet. De foreslåede mødeskabeloner med mere kan downloades på forfatternes hjemmeside.

Bogen er nem at finde rundt i. Læseren bliver taget ved hånden fra begyndelse til slut med en introduktion til brug af bogen, alt efter hvad man har brug for. Man kan som læser læse bogen fra ende til anden startende med bogens teoretiske ståsted frem til de konkrete værktøjer – eller man kan hoppe direkte ind der, hvor man ønsker. Der er et væld af øvelser og opgaver, man kan lave i temaet, og der vægtes en alsidighed, så der er noget til både hjerne, krop og hjerte.

Forfatterne er selv konsulenter og undervisere, hvilket giver dem en erfaring med, hvad det er, teamene bøvler med i praksis, og en indsigt i, hvad der virker, og hvordan det virker. Det er efter min mening en klar fordel og en stærk værdi ved bogen.

Bogen henvender sig til lærere, pædagoger og ledere i folkeskolen, der har interesse i og er en del af et professionelt læringsfællesskab. Jeg mener, at bogen er et rigtigt godt bud på en inspirationshåndbog til udvikling og styrkelse af teamet med gode brugbare redskaber, som teamet kan plukke i og bruge alt efter behov, relevans og smag og behag.