Blog
0   8

Hvordan arbejder man med det menneskelige aspekt i det digitale?

Abonner på nyt om It-didaktik - tak! i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvad er i spil, når eleverne skal mødes og kommunikere online, og hvad kan læreren gøre for at understøtte processen?

Da jeg for nyligt havde givet mine eleverne i 9. klasse en opgave, hvor de skulle samarbejde om Det Moderne Gennembrud med en 9. klasse langt væk, blev det tydeligt at vi måtte arbejde med de menneskelige aspekter af dét at samarbejde digitalt. Jeg har beskrevet problemet i et tidligere indlæg.

 

Jeg er ikke i tvivl om at generation SoMe har nogle færdigheder og en vis forståelse for discipliner i digital selviscenesættelse. Jeg oplever at denne selv-profilering gør dem opmærksomme på at de selv fremstiller ét billede af sig selv, og gemmer andre mindre flatterende sider. Denne skærpede opmærksomhed på det sande og det falske, tror jeg er med til at bidrage til en umenneskeliggørelse af “dem i den anden ende”. Når man er vant til at kommentere på en anden persons profil, glemmer man at det er hele personligheder med og uden usikkerheder, der gemmer sig bag den anden skærm.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Derfor er det vigtigt at italesætte denne problematik for de elever, man ønsker skal interagere med andre elever. Jeg konkluderede at det var nødvendigt at skabe relationer i grupperne før de kunne samarbejde om det faglige. Vi opfordrede dem til at dele ting om sig selv med hinanden, og vi oprettede en fælles gruppe på Facebook, så de også kunne se hinanden. Det gjorde det nemmere for eleverne at identificere sig med disse fremmede, som de aldrig havde mødt før. 

 

Nogle kom det nemmere til end andre. Dét at kommunikere med fremmede er én ting, og dét at kommunikere digitalt er en helt anden udfordring oveni. Det skal trænes, for jeg tror ikke vi bliver mindre digitalt kommunikerende fremover.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.047 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.603 andre er allerede tilmeldt