Blog
1   18

Giver det mening at se IT-messen Bett i London med ’tyskfaglige briller’?

Abonner på nyt om Tyskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.


Bett 2017

Jeg deltog for andet år på den store It Bett-messe i London (bettshow.com) som eTwinning ambassadør.

Denne gang havde jeg besluttet at have mine tyske grundskole briller på gennem forløbet på både på den enormt store it-messe men også i forhold til både skolebesøg, netværksaften og Clio Onlines aftenarrangement på The Swan.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg mødte uventet tysk første gang på vej til hotellet, hvor jeg fulgtes med min nye søde unge eTwinning kollega fra gymnasieområdet, Kadar. Vi skulle stå på eTwinning standen på onsdagens netværksaften. Vi snakkede om det pulserende London og var enige om, at det var spændende at være der. Kadar kommer oprindeligt fra et lille land i Afrika, og han fortale, at han elskede storbyer – men især i Berlin følte han sig godt tilpas. Berlin havde noget både London og Paris manglede. Her følte han sig hjemme og accepteret i bybilledet og subkulturene på en anden velkommen måde end andre steder. Her var en speciel åben måde at møde fremmede på.

Inden Kadar og jeg skulle står på eTwinning standen, sad vi sammen med alle de andre danskere og fik lidt bowl mad og en drink. Jeg kom til at tænkte på de mange eTwinning ambassadører, der er i de forskellige delstater i Tyskland – og om det var muligt at inddrage eller bruge dem til at finde partnere i forhold til den opmærksomhed, der er på elevudveksling og samarbejde med tyske elever i forhold til Tysklandsstrategien og Tyskpuljen. Min eTwnning boss Ebbe Schulze lovede mig at få fat i navnene gennem det nationale netværk. jeg tænker, nu har vi i mange år haft fokus på, at det var vigtigt at eleverne kommunikerede på tysk med jævnaldrende, der også lærte tysk som fremmedsprog. Vi har i sprogundervisningen ikke gjort særligt meget ud af at satse på tyske elever, fordi vi altid har haft holdningen, at det var vores elever ikke gode nok til. men hvorfor egentlig ikke – det kommer vel an på om man har et fælles projekt om noget vedkommende for eleverne? Det er nok tanken værd at ind tænke samarbejde med både tyske lærere og elever og de unikke tosprogede lærere og elever vi har i grænselandet. En ressource for vores fag, som vi ikke har været så opmærksomme på.

Bett messen er kæmpestor. Det er en stor skole-it-messe med en lange række stande og oplæg i forhold til it-løsninger og digitale lærermidler til grundskoler og ungdomsuddannelser. Enormt spændene fordi det giver en fornemmelse af, hvor vi er på vej hen i den digitale verden, og hvilke tanker der rører sig på uddannelsesområdet. Indenfor sprogindlæring er der rigtig mange spændende ting.

  1. Læringsplatforme – se f.eks. class123.ac - se ressources. En gratis platform med udgangspunkt i sjove tilbagemeldinger til (mindre) elever. Det fortæller også lidt om, at man nogen steder anskuer platforme dele i mere børnehøjde end herhjemme.
  2. Digital dannelse, kodning, robotter, kreativitet, makerspaces og problemløsning fylder meget på messen og ses blandet med nye digitale løsninger med at lave de opgaver, der traditionelt hører fagene til. Her leder tanken videre til spørgsmålet om dette mere naturvidenskabelige område kan være interessant for nye tilgange til sprogindlæring i tysk. Og i givet fald hvordan?
  3. Mange af programmerne fungerede via aps og var i lækkert layout til små fingre. Der var adskillige spændende learning apps til begynderundervisning i engelsk som fremmedsprog. Når jeg spurgte, om de havde løsningerne til tysk også, fik jeg at vide at materialet var helt nyt og det havde de ikke, men det var rimeligt nemt at omsætte til tysk også, hvis der var et behov og midler. monsterphonics.com og scribeasy.com og et lille islandske firma var ny på markedet med gebokano.com og yfactorysoft.com og den kreative indgang til 21st skills i sjove opgaver for de mindste purplemash.com eller bedre på siden: 2simple.com/purple-mash#creative-tools-games Jeg er sikker på, der må findes tilsvarende apps på tysk et eller andet sted.
  4. Der var selvfølgelig også udgaver i forhold til frilæsningsbøger på nettet f.eks. fictionexpress.co.uk  Ideen er, at eleverne kan læse bøger men også være med til at forme forfatterens historier ved afstemninger efter hvert nyt kapitel. Desværre koster den – men gad vide om der findes noget tilsvarende på tysk? For mine små elever efterspørger små lette frilæsningsbøger på tysk - og nettet kan jo her være et godt bud i en verden, hvor skolerne ikke har penge eller skal bruge tid på at booke og låne og vente.. som f.eks. pickatale.com
  5. zaprendo.com arbejder med Sprogindlæring via målrettet arbejde med lyde.
  6. Der var tilbud om aviser målrettet elever – her The global newspaper for young people - The first News international.
  7. Et sted fandt jeg dog noget til tysk utalk.com/en/education - her var tysk mellem sprogene, man kunne vælge. Herunder og junior language  challenge 2017 juniorlanguagechallenge.com så spændende ud – se videoen.
  8. Der var selvfølgelig en stand med green Screen og Zu3D, der arbejder lidt ud fra samme princip som green screen.
  9. Men jeg faldt over noget, som kunne være rigtigt sjovt at arbejde videre med i tysk. Skoleradio schoolradio.com Det skal jeg have kigget lidt nærmere på.

Jeg var med Karsten Klokkerholm på studietur 7. Internationalt samarbejde understøtter læring. Et skolebesøg på John Donne, en primary school i et ret fattigt kvarter. Skolen har lavet sin helt egen pædagogik og strategi, fordi skolen rummer elever med 57 forskellige modersmål. Og selvom sproget i skolen er engelsk, forsøger de ansatte målrettet at skabe en kultur, hvor de mange modersmål er en ressource for at skabe en fælleskultur på skolen - ’a similiar mindset’ - og dermed er med til at styrke elevernes selvtillid og skolens pædagogiske profil. Det har måske ikke så meget med tysk at gøre, men skolen har fokus på efteruddannelse for lærerne hele tiden. Der sker ved at ansøge midler til netop ved at lave projekter med de arikanske lande på en måde hvor eleverne bliver stolte af deres rødder og det mellemmenneskelige integreres så det bliver en ressource for undervisningen – en vigtig del og ikke bare et forenklet fællesmål omkring internationalisering og sprogindlæring. Sproglærerne bliver sendt på sprogophold i lande, hvor sproget er modersmål og Chris Souvlis, vores engelske guide på skolen, er ansat af regeringen til at hjælpe skoler med at søge støttemidler til efteruddannelse og internationale projekter.

En sådan mulighed for efteruddannelse af tysklærere i Tyskland burde vi også i Danmark kunne udnytte langt bedre og satse mere på. Det er jo netop den slags efteruddannelse, der rykker. Her er sprog, kulturforståelse og gode oplevelser på tysk i et autentisk møde.

Så mangler jeg kun besøget på pubben The Swan. Og hvad kan man lære af pub-besøg? Jo -forestil dig et veloplagt, øldrikkende publikum - trætte og tændte og mætte efter dagen ture og messebesøg – med en masse både fælles og forskellige oplever i forbindelse med besøgene og lyst til at fortælle om deres oplevelser. Dette kombineres med forlaget Clio Online’s oplæg om deres tanker om et nyt it-fag på deres portal, hvor også tysk er med i fagrækken. Pludselig var alle i gang med at diskuterede digital dannelse og fag og muligheder og umuligheder. Om man kan undervise i digital dannelse som fag – i fagene eller hvordan… og hvad digital dannelse overhovedet er i en skoleverden, hvor man gerne vil medvirke til elevernes digitale dannelse, men ikke altid lige ved hvordan..

Og så er vi jo endnu engang tilbage til problematikken om tysk, digital dannelse og det 21 århundredes kompetencer i en skoleverden, hvor vi alle gerne vil styrke elevernes fagligheder med de gode oplevelser, de faglige kompetencer og færdigheder som værktøjer til et godt og forpligtende liv i en international verden præget af sproglig mangfoldighed og en vilje til at ville hinanden…

Og når en it-messe kan køre tanker og diskussioner den vej – er den nok ’ikke så ringe endda’ for tyskfaget heller -  og det giver rigtig god mening.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.828 andre er allerede tilmeldt