Eleverne kan blandt andet udarbejde en model af fordøjelsessystemet på naturfagsmaraton

Elever designer kunstige ben og andre hjælpemidler

Naturfagsmaraton begynder 1. februar, og i år skal eleverne designe hjælpemidler, udarbejde en model over fordøjelsessystemet eller bygge en seismograf. De kan vælge mellem ti opgaver. Konkurrencerne foregår lokalt i 44 deltagende kommuner indtil 3. maj.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et hjælpemiddel til Ingeborg og Otto på plejehjemmet, så de kan løfte hunden Busters tennisbolde op fra gulvet eller et kunstigt ben, der kan sparke til en bold, er bare to af de ti opgaver, som elever fra 5.-6. klasse kan kaste sig over. Eleverne skal i naturfagsmaraton udvikle produkterne fra ide til færdige modeller.

Hvordan virker et ben egentligt, når det løber, bøjer, går, sparker? Eleverne skal eksperimentere sig frem til nogle løsninger og så konkurrere med andre elever lokalt. Der er ikke ét rigtigt svar på opgaverne men mange mulige løsninger.

Blog: Årets naturfagsmaraton er skudt i gang

"Opgaverne i naturfagsmaraton opfylder mange af læringsmålene i naturfagsundervisningen. Fx skal eleverne i dag kunne udvikle modeller af naturfaglige emner og kommunikere deres viden inden for faget, ligesom bevægelse skal tænkes ind i undervisningen. Alle disse krav favner opgaverne," siger Nanna Seidelin, direktør for Naturvidenskabernes Hus.

Det er naturfagslærere og Naturvidenskabernes Hus, der har udviklet opgaverne.

Samarbejde i naturfag sikrer eleverne progression i fagene

Formålet med Naturfagsmaraton er at udvikle elevers opfindsomhed og innovationskompetencer samt øge deres interesse for og glæde ved naturvidenskab og teknologi.

Sidste år foretog Naturfagenes Evaluerings- og Udviklingscenter en analyse blandt deltagende lærere i Naturfagsmaraton, og lærerne vurderer, at elevernes faglige kompetencer inden for problemløsning, deres selvtillid, samarbejdsevner og evnen til at arbejde selvstændigt styrkes markant gennem deltagelse i Naturfagsmaraton. Arrangementet er støttet af en række fonde, virksomheder og Undervisningsministeriet.

Læs mere

Læs mere på www.naturfagsmaraton.dk