Læsning og løsning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Her er der stemning og fest - hvem mon der klarer sig bedst?« Sådan lød det i Seksdagesvalsen, som blev skrevet til brug i Forum under Seksdagesløbene i 1950'erne. Og det kunne man sådan set udmærket genbruge, da der midt på måneden var BogForum i København, en messe for bogelskere, boghandlere, forlagsfolk, bladhuse, lærere og mange andre.

Ved den lejlighed uddeles en af Danmarks store litteraturpriser, Danske Banks Litteraturpris på 300.000 kroner. Det går ordentligt for sig med indtil flere armslængder til banken: Et uafhængigt rådgivningsforum nedsætter en jury, som vælger tre nyere værker ud - og så kan læserne afgive deres stemme.

Forud for opløbet i Forum var gået en række møder mellem de tre kandidater: Pia Juul, Juliane Preisler og Søren Ulrik Thomsen, og publikum rundt omkring i landet. Jeg havde fornøjelsen af at være tilskuer til et af arrangementerne: Forfatternes møde med små 500 elever og deres lærere et par timer en fredag formiddag.

Det kræver ikke så lidt at holde så mange unge mennesker i ånde - i konkurrence med allehånde digitalt udstyr og lifligt boblende hormoner. Men det lykkedes. Forfatterne havde da også udvalgt inciterende smagsprøver fra deres forfatterskab. De supplerede hinanden og optrådte som kolleger, ikke som konkurrenter.

Fælles for dem var ønsket om at blive læst. At skrive er at invitere til dialog - på to niveauer. Den skrivende kommer i dialog med sig selv, sine forestillingsbilleder, erindringer og fantasi - og i dialog med dem, der får overdraget det skrevne, læserne - og den skæbne og meddigtning dé leverer ud fra deres individuelle forudsætninger. Der er lige så mange læsninger som læsere.

Litteraturen lever i det store og hele på markedets betingelser, men har mange venner i det statslige støttesystem og i fondene. At en bank sætter litteraturen på dagsordenen, har vakt opmærksomhed andre steder i verden og såmænd også her, hvor sponsorater traditionelt samler sig om sport og sportslige arrangementer.

Det er forfatterne, der leverer grundstoffet, men lærerne har en yderst vigtig opgave: At åbne elevernes øjne og ører for litteraturen som sprogets kunstart!

Professor Higgins