Debat

Finland kontra selvdestruktiv masochisme

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lotte Lange kan have ret i, at vi må se at finde en opskrift på den skolesucces, som har været os forment i umindelige tider. Om vi så skal gå til Finland. Og det gør vi så. For der finder man en Pisa-målt succes, som vi kan lære af. En succes, som de finske lærere åbenbart opnår »uden særlige anstrengelser«. Hos os er lærerne ved at brænde ud af anstrengelser uden en succes i sigte. En del af den finske succes kan aflæses ud af det indtryk, som de »pædagogiske turister« tager med sig hjem fra Finland, skiver Lotte Lange i sin kommentar, »DLF mener«, i Folkeskolen nummer 25.

Ifølge hende minder den finske skole om en skole fra tidligere tider. Og sådan noget kan vi bestemt ikke bruge til noget som helst. For vi har jo også en skole fra tidligere tider, der præsterede det ypperste, en dansk skole nogensinde har præsteret. En skole, som vi derfor som et udslag af en selvdestruktiv masochistisk trang afskaffede delvist i 1975 og helt i 1993. Hos os ligger succesen afgjort i skolen fra tidligere tider. Dette succeskriterium afviser Lotte Lange helt forventeligt og konstruerer i stedet for kriteriet om, at succesen ligger i den tillid, som vises de finske lærere. Men den konstruktion er forkert. For i Finland er den viste tillid til lærernes undervisning en konsekvens af den finske skoles succes. Og hvorfor i alverden skulle man teste og kontrollere i Finland, hvis skolen i forvejen er en succes? I Danmark er det omvendt. Her forventer man, at den manglende succes indfinder sig, hvis man bare viser lærerne tillid og lader være med at kontrollere. Det vil sige, at hvis politikerne bare vil lade være med at blande sig i lærernes undervisning med kontrol, test, elevplaner, så vil succesen indfinde sig. Men det er ikke pædagogik. Det er mystik. Hvor vi forventer et mirakel, sidder man ikke i Finland og venter på et mirakel. For her er skolen modsat skolen i Danmark jo en succes.

Svar

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Min pointe var, at tilliden til det, der foregår i skolen i Finland, er uindskrænket. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvorfor det er sådan. Det, der i denne sammenhæng er vigtigt, er, at det ikke har noget med Pisa-resultaterne at gøre.

Noget, der ikke var plads til at få ind i min klumme, var en oplysning, der kom frem på den konference, jeg deltog i, om, at eleverne i den svensktalende del af Finland opnår samme resultater i Pisa som eleverne i Sverige, uden at det giver anledning til mistillid til de svensksprogede skoler.

Lotte Lange, formand for DLF's overenskomstudvalg