0. sover i timen

På Felsted Centralskole sover børnene til middag i børnehaveklassen. Det er sundt, siger en søvnekspert, og det giver en rolig start i skolefritidsordningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det er godt for kroppen at sove. Så løber blodet bedre«, siger Emma på vej ud af børnehaveklassens lokale og hen til et nærliggende fællesrum, hvor hun skal have en middagslur på 25 minutter, inden skoledagen slutter.

Kort forinden er to af hendes klassekammerater gået i forvejen for at gøre sovepuderne klar. De ligger pænt fordelt i stofposer på gulvet.

Uden for det lyse og venlige fællesrum pisker regnen mod vinduerne og indbyder til en gevaldig lur. Eleverne går roligt ind og finder deres puder og et passende sted på gulvet, hvor de kan lægge sig. Nogle går lige i brædderne og slapper omgående af, mens andre gør som små dyr og indretter en rede, inden roen kommer over dem. En enkelt har efter nogle minutter fortsat uro i kroppen, men et par rolige hænder fra børnehaveklasseleder Karen Grønberg placeres på ryggen og signalerer, at her skal der være ro. Det virker. Karen Grønberg tænder for båndoptageren, og historien om Orla Frøsnapper begynder. Kort efter er nogle tæt på at sove, andre slapper blot af, mens enkelte kigger rundt i lokalet og lytter til historien.

Børn styrer selv deres søvnbehov

En powernap midt i skoletiden er sundt, mener Danmarks førende søvnforsker, Søren Berg.

»Når børn ankommer trætte og sure i skolefritidsordningen, påvirker det deres sociale kontakter. Men eleverne på Felsted Centralskole er uden tvivl friske og veloplagte efter middagsluren, så det lyder som en rigtig god idé«, siger Søren Berg fra søvnlægecentret Scansleep. Der er en del forskning, som bakker op om det fornuftige i en middagslur for eleverne i børnehaveklassen, mener han. I fem-seksårsalderen stopper de fleste børn med at sove midt på dagen, men det er forkert direkte at afvænne dem, som man gør i nogle børnehaver.

»Det er forskelligt, hvor meget børn har behov for at sove, og de styrer selv deres søvnbehov. Nogle i Felsted vil sikkert ligge og fundere over tilværelsen og glo op i loftet, mens andre får hvilet ørerne. Det er sundt, når man lever i en fortravlet hverdag, som børn også gør«, siger Søren Berg.

Kroppen kører ned i tempo

Børnehaveklasseleder Karen Grønberg på skolen ved Aabenraa er ikke i tvivl om, at middagsluren gør godt. Børnene får koblet hovedet fra og får måske tænkt over noget, der er sket om formiddagen.

»De har en anden indfaldsvinkel, når de vågner og skal i gang med en ny del af dagen i skolefritidsordningen. Kroppen er kørt ned i tempo, og problemerne fra formiddagen er færdigbehandlet i hovedet«, siger Karen Grønberg, der fik ideen til en middagslur gennem tv, hvor hun så en udsendelse om en urolig 1. klasse, der blev lagt til at hvile sig. Klassen hørte musik fra en båndoptager, hvorefter eleverne én efter én efterhånden faldt til ro.

»Vores børn har mange skift og en lang dag på skolen med efterfølgende sportsaktivitet i en klub. Derfor begyndte vi med en middagslur«, siger hun.

Rolig start i fritidsordningen

Orla Frøsnapper-historien lakker mod enden, og Karen Grønberg rejser sig stille og slukker for båndoptageren. Eleverne slår øjnene op, strækker sig og gaber. Ingen siger noget. Pludselig afbrydes stilheden af Karen Grønbergs stemme, der siger: »Cecilie«.

Cecilie rejser sig og går søvndrukkent gennem lokalet hen til posen, som hendes pude skal puttes i. Da det er gjort, siger hun: »Lærke«.

Lærke rejser sig og gør det samme, inden hun siger næste navn.

Cecilie har allerede forladt lokalet og ankommer som den første i skolefritidsordningen lidt længere nede ad gangen. Hun bliver modtaget af en pædagog og skriver sig ind på en blok ved døren. Hun sætter sig, tager lidt at drikke, mens de andre børn én efter én stille og veludhvilede kommer ind i lokalet.

Blodet løber bedre, når kroppen har sovet.

»Det at få en lur midt på dagen midt i det hektiske er godt for alle mennesker. Man lukker mentalt ned og er klar igen bagefter«. Birthe Elholm, skoleleder, Felsted Centralskole»Det er en genial idé. Eleverne er mere friske om eftermiddagen, og de er ikke ødelagte, når de kommer hjem. De kan fortælle om de indtryk, de har fået igennem en hel dag i skole og skolefritidsordning«. Heidi Hansen, forælder»Det er bare så dejligt at hvile lidt«. Ida Marie Reiz, elev i børnehaveklassen»Der er tydelig forskel fra før, eleverne fik en middagslur, og til nu. Vi har færre konflikter. Det giver en god effekt, at de ankommer roligt én efter én, i stedet for at de bare bliver lukket direkte ud fra skolen«. Jørn Thomsen, skolefritidsordningsleder, Felsted Centralskole