Lærer til lærer

Når du skal have eleven motiveret til at forbedre sig fagligt

Har du elever der motivation og har du brug for at kortlægge deres vej igennem matematikken i grundskolen? Så kan matematikkens vej være noget for dig.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad skal fokusset være?

For det første har jeg i min klasse arbejdet for at fremme den legende og nysgerrige natur hos mine elever i henholdsvis 3. 4. og 7. klasse. Deriblandt er det blevet til mange grundlæggende konkurrencer, hvor jeg har brugt de andre klasser jeg har som motivation. Det kunne f.eks. være at de skulle kunne tabellerne hurtigt, og jeg udtrykte de skulle blive bedre, fordi de andre klasser jeg havde kunne gøre det hurtigere.

Et andet eksempel har været at mine 4. klasser har fået opgaven, at de skal udarbejde en formelsamling til næste års 4. klasses elever. De måtte bestemme hvad der skulle være af eksempler og skrift på hver side. Et af billederne viser vores snak i klassen, der handler om hvordan man kunne forklare brøker. Dette tager de meget seriøst.

Hvordan kommer man i gang?

Jeg sad til de sidste par skolehjemsamtaler og tænkte ”hvad nu hvis man kunne kortlægge præcis hvad det er barnet skal arbejde med?”

  1. Det ville hjælpe forældrene med at booste barnet faglige niveau.
  2. Man slipper for at snakke overfladisk om hvad der skal være focus på.
  3. Man har en evig kilde til nyskabende og differentieret ekstra matematisk arbejde til dem der bliver hurtigt færdig.

Jeg var derfor inde på de forskellige bogsystemers hjemmesider, og sammenlignede deres mål for hvert klassetrin. Der fleste virker enige om at læringen i matematik fortsætter til og med 8. klasse, hvor 9. klasse virker til at blive betragtet som et opsamlings år inden eksamerne.

Produktet

Det endte med at jeg fik klippeklistret en ”to do” liste som kan følge eleven fra 0. klasse til og med 8. klasse. Et af billederne er et udsnit af indskolingsdelen som eksempel.

Efter jeg viste dette til eleverne og fortalte de hver især havde en fil der viste deres niveau, begyndte de at blive nysgerrige. Når jeg vurderer der er et felt de godt kan, måske kan eller ikke kan farver jeg det enten grønt, gult, eller rødt. Responsen jeg har oplevet indtil videre er at de kommer til mig for at hører hvad de kan gøre bedre. Herlig tilgang de pludselig har til faget. Hvis man følger sit matematisk faglige kort, så bliver man god til matematikken.

Jeg vedhæfter filen hvis i skulle kunne bruge den. Hvis i har nogle spørgsmål til det kan i bare skrive.

Held og lykke med det. Håber det bringer jer ligeså meget motivation og målrettethed som det gør hos mine elever.

Mange hilsner

Henrik Thomassen