Den nye tværfaglige naturfagsprøve, her i Horsens, og den nye mundtlige prøve i historiefaget er nogle af hovedelementerne på de nye lærerforeningskurser.

DLF får 5,7 millioner til lærerkurser i historie og naturfag

Lærere i historie, natur/teknologi, geografi, fysik/kemi og biologi kan få ny viden og inspiration på kurser, som DLF holder i 2017/18. Med støtte fra A.P. Møller Fonden er kurserne er gratis for lærerne. Skolen skal betale vikar og transport.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den røde tråd fra indskoling til udskoling og progressionen i historiefaget og i naturfagene samt sammenhængen mellem naturfagene indbyrdes er vigtig i de nye lærerkurser, der skal planlægges.

På historiekurserne skal der blandt andet arbejdes med historiebevidsthed, historiebrug og historieproduktion. Målet er at styrke lærernes faglige engagement og motivation til fortsat udvikling af undervisningen i faget. Også kendskabet til elektroniske platforme, faglige netværk og samarbejde med eksterne kulturinstitutioner skal øges.

DLF vil uddanne 1500 lærere for A.P. Møller-penge

Fælles Mål og den nye 9. klasses historieprøve vil være med i kurset, ligesom film som læremiddel, lokalhistorie og kendskab til at bygge en udstilling vil være indeholdt i kurset. På hver af historiekurserne vil man søge at etablere et samarbejde med en lokal kulturinstitution som konkret input til åben skole.

Rammesat kreativitet på Designskolen i Kolding

På naturfagskurserne skal lærerne blandt andet arbejde med naturfagenes epistemologi, naturfaglig kulturdannelse på skolen og elevernes naturfagsdannelse. Der bliver lagt vægt på naturfagene som aktive fag, hvor elevernes sanser, motorik og problemløsningskompetence udvikles. De tværgående områder, der indgår i den afsluttende prøve - bæredygtighed, drikkevandsforsyning, udledning af stoffer, strålings indvirkning på levende organismers levevilkår og teknologiens betydning for menneskets sundhed og levevilkår - vil være udgangspunkt for det faglige indhold i kurserne.

 

1000 lærere på kursus

Til kurserne produceres to orginale faglige artikler til historie og naturfag som vil præsentere og begrunde de vigtigste faglige områder i kurserne. Som udgangspunkt skal der deltage minimum to lærere fra hver skole i et kursus for at sikre den faglige dialog og for bedre at  kunne bringe den nye viden ind i skolens fagteam. Kursusdeltagerne skal også udarbejde en plan for, hvordan de vil bringe det nye i spil i skolens hverdag.

Matematikkursus falder på et tørt sted

Danmarks Lærerforening gennemførte i 2015 projektet "Kompetenceudvikling i fagene" med støtte fra A.P. Møller Fonden, og det er erfaringerne herfra, der har fået DLF til at søge til nye kurser. Lærerne var meget interesserede i den faglige opdatering.

Omkring 1000 lærere forventes at kunne deltage i kurserne i naturfag og historie.