Et netværk for alle, der interesserer sig for tysk- og franskundervisning i folkeskolen. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

(2.531 følger) Se alle medlemmer
Blog
1   8

Skrivepædagogik i fransk

Abonner på nyt om Fransklærerens hjørne i dit personlige nyhedsbrev.


I hvilken udstrækning - og ikke mindst hvordan skal vi arbejde med procesorienteret skrivepædagogik i franskundervisningen?

Der er nok ikke mange, der vil stille spørgsmåltegn ved, om procesorienteret skrivepædagogik er en god ting, for det er der vældig meget, der tyder på, at det er. For nyligt så jeg en (meget amerikansk) video på Youtube, hvor en amerikansk skolelærer forsøger at skitserer, hvad det vil sige at arbejde procesorienteret. Her er linket, der hedder "Austins butterfly": 

Artiklen fortsætter under banneret

Det ser jo altsammen helt fantastisk ud, men når jeg skuer ud over min ottende klasse, har jeg svært ved at se, at rammefaktorerne gør en sådan tilgang, der i øvrigt er velmenende og faglig samt pædagogisk velfunderet, muligt. 

Lad os tage et konkret eksempel fra dagligdagen. 8.x. skal i fransk skrive et indlæg til en blog om deres musikalske præferencer - et typisk prøveforberedende emne. Opgaven er autentisk og falder fint i tråd med et kommunikativt og funktionelt sprogsyn. Ifølge modellen "Austins butterfly", som læringskonsulenter ofte fremhæver som model, skal eleven altså først skrive ét udkast, som denne efterfølgende skal have feedback på. Herefter vælges nyt forkuspunkt og så fremdeles. Når eleven efter, måske helt op til en 5-6 forskellige afleveringer, får sit produkt retur, oplever denne at have lært langt mere af processen undervejs. Man kan naturligvis ikke rette fokus på alt på én gang!

Som en lærer med fuldtidsskema er det en uoverkommelig opgave at skulle rette en opgaver igennem flere gange (forestil dig en klasse med 28 elever). 

Derfor tænker jeg, at man kunne lade eleverne, ud fra disse 7 simple trin, rette samt give feedback på hinandens opgaver undervejs, hvorefter man som lærer kun vurderer selve slutproduktet (med inddragelse af feedback'en undervejs). Altså:

1. Eleven skriver først udkast (allerhelst i skrivegrupper, hvor mindst to arbejder på den samme tekst).

2. Eleven danner par med to andre, man ikke har været i skrivegruppe med: Alle læser deres tekst højt, og de to andre giver feedback på indholdsdelen (se vedlagte ark "feedback"). Alle skal igennem en runde. Hver elev noterer feedbacken ned på sit opgavepapir.

3. Eleven skriver sin opgave om og retter til. 

4. Eleven danner par med to andre, man ikke har været i skrivegruppe med: Alle læser deres tekst højt, og de to andre giver feedback på strukturdelen (se vedlagte ark "feedback"). Alle skal igennem en runde. Hver elev noterer feedbacken ned på sit opgavepapir.

5. Eleven skriver sin opgave om og retter til. 

6. Eleven danner par med to andre, man ikke har været i skrivegruppe med: Alle læser deres tekst højt, og de to andre giver feedback på formdelen (se vedlagte ark "feedback"). Alle skal igennem en runde. Hver elev noterer feedbacken ned på sit opgavepapir.

7. Eleven skriver sin opgave om og retter til + afleverer! De gamle udkast med forslag til forbedringer fra kammeraterne (eller læreren) skal også afleveres sammen med det endelige udkast.

Lad os praktikere fra hverdagen hjælpe hinanden til at omsætte al den gode teori i praksis på vores måde - og del meget gerne din viden og erfaringer her på denne blog!

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ