Skuespilleren og satirikeren Jacob Morild medvirker ved prisuddelingen den 7. februar.

Kendte debattører nomineret for at tale højt om skolens problemer

På Vesterbro den 7. februar vil teaterdirektøren, skuespilleren og satirikeren Jacob Morild sammen med politikeren, debattøreren og lektoren Jan Andreasen udløse spændingen. Læs her hvem, der er nomineret til prisen Årets Sveske.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gruppen bag prisen, Sveskens venner, er etableret med det formål at få 'svesken på disken' i debatten om folkeskolen. Løgne, fortielser, sammensværgelser, lukkede fora og skjulte dagsordener skal erstattes af det modsatte, lyder programerklæringen. Og det sker ved den årlige uddeling af en pose svesker, 'Årets Sveske', til en person eller gruppe, som på markant vis har talt højt om de ømme punkter i folkeskolens virkelighed.

Sidste år vandt lektor, medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Socialdemokraterne Jan Andreasen prisen for sine indlæg i dagbladet Politiken. 

Prisvinder: Folkeskolereformen er som en maoistisk kulturrevolution 

I år er de nominerede: 

Mette Frederiksen, lærer i Furesø Kommune. Mette Frederiksen er læreren, der som en af de første markerede sig i forhold til læringsmålsstyret undervisning. Hun kritiserer det snævre læringsbegreb, der dels medfører en stærk begrænsning af lærernes undervisningsmuligheder og dels nedprioriterer skolens dannelsesopgave. Mette har brugt sin PD og egne praksiserfaringer som lærer til aktivt at deltage i alle debatter om læringsmålstyret undervisning og skolens formål de senere år. Mette rejser rundt i landet som oplægsholder og fortæller lærere, hvordan man skaber en undervisning med udgangspunkt i skolens brede formål. Derudover har hun engageret sig i konsekvenserne af de nationale test og deltog i en eksperthøring på Christiansborg i september som den eneste oplægsholder med lærerbaggrund. Hendes svar var: "Nationale test kan fint undværes", for lærere bruger allerede de tests, der giver bedst mening.

Læreren bag 'formålsstyret undervisning'

Simon Pihl Sørensen er socialdemokratisk viceborgmester i Lyngby-Taarbæk. En kommunalpolitiker, der gik imod KL og sit eget parti under lærerkonflikten i 2013, og som havde civilcourage til at formulere det. En linje, han har fulgt op. I 2016 har Simon Pihl Sørensen været lige så klar i mælet omkring et internt, kommunalt, pædagogisk udviklingsprojekt, Visible Learning.

"Jeg faldt over en af bøgerne. Det var sekterisk, nærmest fascistoidt og helt udansk!"

Efterfølgende kaldte han det en hån mod de dygtige Lyngby-Taarbæk-lærere at vise dem en video af en newzealandsk dreng, der er ked af det, fordi han ikke kender sine læringsmål og bliver glad, da hans læring bliver synlig.

Kommune vil ikke fortsætte Synlig Læring-projekt: 'Sekterisk'

Rasmus Willig forsker bl.a. i konkurrencestatens styringsteknikker, herunder sproget og begrebsdannelsen, og har formidlet sin viden bredt. I 2016 udkom hans bog 'Afvæbnet kritik', som ikke primært er et studie i selve kritikken, men i hvordan kritikken på den offentlige arbejdsplads bliver modtaget og returneret. "Det kan f.eks. være, at den, som ytrer kritik, bliver bedt om at "se udfordringer i stedet for problemer", "være proaktiv i stedet for tilbageskuende" osv. Og hvis vedkommende ikke retter ind, kan sprogbrugen blive både intim og intimiderende som f.eks. "du ser stresset ud, er alt vel på hjemmefronten?" eller "Led efter det positive, man får øje på det man leder efter". "I de seneste syv år har jeg samlet på sådanne svar på kritik fra bl.a. magthavere og arbejdsgivere, der på forskellig vis forsøger at afvæbne den kritik, de bliver mødt med. Der er tale om sætninger, der på forskellig vis afvæbner, parkerer og neutraliserer kritik".

Ny bog er vaccine mod selvcensuren 

Sophia - tænketank for pædagogik og dannelse har eksisteret i adskillige år. Sophia er forum for strategisk analyse af forhold, der vedrører undervisning og uddannelse. Sophia har igennem mange år arrangeret konferencer, lavet høringer og høringssvar, udgivet bøger og dermed stået for sit vedholdende arbejde for en fortsat 'isfri våge' i et ellers stadig mere indsnævret og målstyret uddannelsesklima.

Debatmøde: Hvordan arbejder lærere meningsfuldt med mål?

Læs mere

Årsrapport fra Sveskens Venner