Efteruddannelse
0   7

Kursus gav musiklærer gejsten tilbage

Bodypercussion, stemmelege og hjælp til at få drengene til at deltage mere konstruktivt i musikundervisningen. Det er nogle af de ting, som musiklærer Randi Hoffmann foreløbig har fået ud af at være på kursus i sang og bevægelse.

Fire gange i dette skoleår drager Randi Hoffmann fra Thisted til Sangens Hus i Herning for at deltage i kurset Sang, bevægelse og læring. Og selv om hun skal tidligt op for at nå at være på skolebænken kl. 9 om morgenen, fortryder hun ikke et sekund, at hun har meldt sig til.
"Kurset har givet mig mere lyst til at fortsætte med musik. Det er et svært fag i folkeskolen. Man dumper ned i en klasse, og man ved ikke, hvilke elever der i den her klasse. Der skal noget til at bevare lysten til at blive ved med et fag, som mange synes er svært, fordi man er så meget på. Det er meget anderledes end dansk og matematik. Her kan man sige: 'Gå bare i gang' - det kan man ikke i musik, når alle sidder med instrumenter", siger Randi Hoffmann.
Det er 7,3 millioner fra A.P Møller Fonden som muliggør, at 320 musiklærere og pædagoger får et fagligt løft over de næste tre år.

Konsulent observerer musikundervisningen

Foruden de fire kursusgange får Randi Hoffmann også 16 ganges solo-undervisning i stemmebrug og sang. Og flere gange i forløbet får hun besøg af en konsulent, der observerer hendes musikundervisning og giver feedback.

"Det har været meget konstruktivt at få feedback. Hun observerede faktisk kun undervisningen i en enkelt time, men bagefter fik jeg en udpenslet feedback. Det er godt, at det er en vildtfremmed som kommer og ikke en kollega, der giver feedback. Det er meget mere brugbart på den måde", siger Randi Hoffmann.

En af de ting, som hun aftalt med konsulenten, at hun skal have fokus på ind til næste besøg, er at få glæden i højsædet i undervisningen. Og skal hun arbejde for at få drengene til at deltage i undervisningen på en konstruktiv måde.

Kurset sang, bevægelse og læring

  • Kurserne kan gennemføres, fordi A. P. Møller Fonden har bevilget 7,3 mio. kr. til at gennemføre et sangfagligt kompetenceløft af 340 musiklærere og pædagoger i folkeskolen over tre skoleår fra 2016-2019.
  • Kursusdeltagerne kan vælge mellem  et forløb på et halvt eller et helt skoleår, som bliver udbudt hvert år i projektets løbetid.
  • 19 kommuner er med i projektet: Herning, Horsens, Ikast-Brande, Skanderborg, Skive, Thisted, Aarhus, Aabenraa, Haderslev, Sønderborg, Assens, Faaborg-Midtfyn, Middelfart, Svendborg, Lejre, Slagelse, Roskilde, Vallensbæk og Vordingborg kommune. Der er mulighed for at invitere flere kommuner med i løbet af projektperioden.
  • Musiklærere kan tilmelde sig kurset her


Ny inspiration afprøves løbende på eleverne

Randi Hoffmann bruger de input, hun får med fra kurset løbende i undervisningen.

"Sådan noget som kropsmusik har jeg ikke brugt så meget før. Eksempelvis bodypercussion. Jeg har lært at bruge kroppen sammen med stemmen og prøve at bruge stemmen på en anden måde end bare ved at synge en sang. Man prøver eksempelvis at synge som Kaj og Andrea og så øve ting som forte, piano, cresendo med eleverne".

"Det kører meget på stemmen, og på hvordan man skaber fokus eksempelvis ved at synge på forskellige måder som i kanon eller ved at få hele kroppen med", siger Randi Hoffmann.

Hun tror, at eleverne godt kan mærke, at læreren henter ny inspiration. 

"Det har synes, det har været sjovt. Når man har været kursus, så gør man tingene på en lidt anden måde, og det kan mærkes".

Musik med måde

Hun underviser to musikhold og står for morgensang tre gange om ugen. Derudover underviser hun et lille kor i understøttende undervisning.

"Jeg underviser faktisk ikke så forfærdeligt meget i musik. Men jeg ønsker ikke mere. Jeg har også haft en pause fra faget, men det her kursus er virkelig med til at give mere mod på det igen. Jeg synes, musikfaget kan mange ting. Der er mange kvaliteter i musik, bevægelighed og kroppen. Det er jeg meget optaget af især i indskolingen, hvor jeg er nu. Ikke bare i musikundervisningen, men også i andre fag. Jeg får mange ideer, som jeg kan putte ind i andre sammenhænge".

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
998 andre er allerede tilmeldt
Vind et weekendophold

Like Folkeskolen på Facebook og deltag i lodtrækningen om et weekendophold for to på et af de skønne Sinatur-hoteller med alt betalt!