Anmeldelse

Hiphop på en slumtop

Hiphop på en slumtop

Julestemningen er begyndt, og med dette og tidligere års uvurderlige læremidler fra Danida kan den vare hele året som led i undervisningens internationale dimension.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi befinder os i Afrikas nok største slumbebyggelse, Kibera. I udkanten af Nairobi ligger rustrøde bliktage tæt pakket - og her bor James og Peter. De to 13-årige drenge med rappernavnene Big B og Square Master er hovedpersoner i dette kombinerede undervisningsmateriale, som Danida hvert år udgiver til indskoling og mellemtrin i serien med tilknytning til salget af Børnenes Ulandskalender.

Elevbogens fængende, skønlitterære tekst kommer helt tæt på livet i den blot 2,5 kvadratkilometer store slumby og de omkring en million indbyggere. Gennem talrige fotos kan eleverne virkelig fornemme stemning, dagligdag, skole, lugt, skidt, møg og livsbetingelser i denne del af Kenya. Kibera fylder under én procent af Nairobis samlede areal, men her bor mere end en fjerdedel af storbyens samlede indbyggertal. Flere og flere folk strømmer ind til slummen i håb om at finde et bedre liv i byen, da landet allerede mærker virkningerne af klimaændringerne i form af tørke og oversvømmelser.

Sproget er lettilgængeligt, og ganske få fagtermer kræver yderligere forklaring. Indholdet har ud over de litterære kvaliteter også en del fagspecifikke iagttagelser, der kan indføre eleverne i tredje verdens forhold med baggrund i deres egne erfaringer. Til de yngste elever er elevbogen tænkt som oplæsnings- og samtalebog, mens den fra omkring 4. klassetrin også kan selvlæses af de fleste elever.

Det samlede materiale med både bøger, dvd, dokumentarfilm og hjemmesideindhold er tænkt bredt anvendt i flerfaglige sammenhænge og egner sig fortræffeligt til temadage eller værkstedsaktiviteter, hvor flere faglærere indgår i et fælles forløb, for eksempel dansk og natur/teknik. Så elevbogen bør bruges til andet og mere end blot den gode fortælling, hvilket kræver en solid planlægning af forløbet.

Arbejdshæftet har en række øvelser og opgaver, der dog mest henvender sig til de yngste klassetrin. De bør efter min vurdering suppleres med yderligere fag-faglige indslag, der opfylder endnu flere konkrete Fælles Mål i forhold til områder som den fjerne omverden i faget natur/teknik, hvis materialet i højere grad skal hjælpe med til at skabe elevernes globale verdensbillede.

Det kunne være om emner som udviklingstrin, vejr og klima, dyr og planter, kortlære, stednavne, naturanvendelse og elevernes såvel mundtlige som skriftlige formidling, der kan sætte det hele ind i en større faglig sammenhæng. Dette kræver flerfagligt samarbejde, og at man tager ansvar for at sikre elevernes størst mulige læringsmæssige udbytte af det flotte og varierede materiale. Der er hjælp at hente i lærervejledningens grundige baggrundsviden om både Kenya og Kibera; med spørgsmål og ideer til samtale og kommentarer til arbejdshæftets aktiviteter.

Overskuddet fra salg af ulandskalenderen går i år til organisationerne O3V og OVE til forbedring af miljøet i Kibera og et udviklings- og undervisningsprojekt "Under samme himmel", hvor kenyanske og danske skoler i de kommende år kommunikerer indbyrdes via web.