Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

(6.973 følger) Se alle medlemmer
Debat
2   13

"Jeg hader tal"

Over for mig sidder en ung pige fyldt af frustrationer. Lige siden hun startede i skole har hun kæmpet med tal. De giver simpelthen ikke mening for hende. Hun er ikke alene, mange børn og voksne kæmper med matematikken, nogle (omkring 2-5%) af befolkningen kæmper så meget, at der er tale om talblindhed, også kaldet dyskalkuli.

Når man har dyskalkuli, så har man typisk påfaldende svært ved hurtigt at sammentælle små mængder. Vi er alle født med en umiddelbart forståelse for mængder, men hos nogle er denne forståelse ikke fuldt udviklet eller vedligeholdt, og det betyder bl.a., at basal talbehandling, som fx plus og minus med tal som to og fem, er særdeles svært at få automatiseret. Nogle må tælle frem på fingrene ved enhver udregning, med fejltælling og irritation til følge. Den manglende automatisering belaster arbejdshukommelsen, og gør det svært at løse mere komplekse matematikopgaver, da man mister overblik og overskud. Mange med dyskalkuli kan sagtens arbejde med den mere komplekse matematik, som fx ligninger og omfattende beregninger, så længe de har en lommeregner ved hånden. I dagligdagen viser vanskelighederne sig, når man skal huske koden på dankortet, skal følge en opskrift, skal fortælle et telefonnummer eller hurtig regne 20% i rabat.

Nogle har udover vanskelighederne med at overskue mængder, også vanskeligheder i forhold til rum og retning, hvilket bl.a. viser sig når der skal kendes forskel på højre og venstre, findes vej og vælges læseretning. Ord som først og sidst kan skabe problemer, for, hvor starter man henne? En af mine elever fortælle om, at hun konstant er i tvivl om, hvilke af fire kontakter der tænder lyset over spisebordet. Det er ikke nemt, når kontakterne er placeret i en kvadrant, og man er uden fornemmelse for højre-venstre og øverst-nederst.  Ofte er vanskelighederne lidt skjulte, mange med dyskalkuli gør meget for at skjule deres vanskeligheder, og som voksen er det måske kun ægtefællen der ved det. Mange er vokset med en fornemmelse af at være dumme, fordi de ikke kan finde ud af ting, der for andre er helt indlysende. Mange har endda også fået at vide, at de er dumme. Jeg møder en del helt normaltbegavede unge mennesker, der har fået 'dårligt begavet' hæftet på dem, undervejs i deres skoleforløb.

Artiklen fortsætter under banneret

Heldigvis er man i de senere år, blevet mere opmærksom på, at dyskalkuli eksisterer. Der arbejdes i øjeblikket på en test som kan afdække dyskalkuli i folkeskolen, og der er mange matematiklærere og vejledere med stor viden om området. I modsætning til fx ordblindhed, så er der ikke helt så meget viden om, hvordan man underviser nogen med store matematikvanskeligheder. 

En ting, som er meget vigtigt, når man underviser nogen med dyskalkuli, er at tingene bliver konkrete. Fx er det godt at flette matematikken ind i en fortælling, at tegne, at sidde med fysiske ting som man kan bruge til at tælle og dele i mængder. Rigtig mange af mine elever har svært ved tier-tallene fra halvtreds til halvfems. De er jo også meget ulogiske. Her plejer jeg at gøre meget ud af, at fortælle historien bag tallenes navne. Det giver hukommelsen nogle 'knager' at hægte begreberne op på. Jeg gør også altid meget ud af tier-venner. De er forholdsvis nemme at få automatiseret, og giver efterfølgende rig mulighed for at kunne regne med større tal.

Vi er nået rigtig langt i Danmark, i forhold til at hjælpe dem med skriftsproglige vanskeligheder, forhåbentlig, når vi i de kommende år lige så langt, i forhold til dem der 'hader tal'.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ