Debat

Potentialet skal udvikles

120 elever fra 4. til 10. klasse i Tønder Kommune er udvalgt til særlige undervisningsforløb, som understreger, at det er i orden at være fagligt dygtig

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle elever har ret til at blive udfordret. Alle møder i skolen med et potentiale - og alle har ret til at få det udviklet maksimalt. Det er udgangspunktet i Tønder Kommunes tiltag for særligt begavede børn. Folkeskolen har i en lang række år været optaget af at hjælpe elever med særlige vanskeligheder. Det er positivt, og den indsats skal selvfølgelig fortsætte. Men hvis vi virkelig mener, at vi skal udvikle potentialet hos hver eneste, så skal vi også turde udvikle noget, der udfordrer forskellige elevgrupper. Vi tager ikke den enkelte elevs potentiale alvorligt, hvis vi ikke også handler på en sådan måde, at eleven har muligheder for at udvikle sine potentialer.

På trods af mange gode intentioner om og ihærdigt arbejde med at praktisere undervisningsdifferentiering så sidder der fortsat en gruppe særligt begavede, som ikke udfordres maksimalt. Og på den måde tager vi rent faktisk ikke deres potentiale seriøst.

Tønder Kommunes tiltag for særligt begavede ønsker netop at vise, at elever på forskellige niveauer kan kapere forskellige faglige udfordringer. Ved at samle en gruppe af særligt begavede inden for et fag gives både eleverne og underviserne nogle rammer, der gør det muligt at udfordre dem maksimalt. Projektet viste sidste år, at de deltagende elever på alle måder nød at blive fagligt udfordret - også dem, der har brug for at stå på de faglige tæer og mærke suset, når en ny indsigt pludselig kommer til verden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

I Tønder Kommunes skolepolitik fremgår det, at der skal ydes en særlig indsats for særligt begavede. Det er spændende at være en del af en kommune, der i den grad tør sætte hele folkeskolepaletten på den politiske dagsorden.

Svar fra Niels Malling:

Ja, vi er enige om, at alle elever skal udfordres, og det er dræbende for indlæringen, hvis skoledagen bliver en lang ørkenvandring af kedsomhed. Lad os derfor sætte fokus på aktiviteter og pædagogik, der kan tilgodese forskellige interesser og behov. Det har vi allerede mulighed for inden for de nuværende rammer, uden at vi behøver at sætte etiketter på. Projektet er et politikerprojekt uden megen opbakning fra de skoler, der skal levere eleverne. Da det er dømt til at blive en succes, kan det næste skridt blive en særlig afdeling eller skole, og det vil være ødelæggende for folkeskolen. |