Debat

Guldægget er i virkeligheden et gøgeæg

120 elever fra 4. til 10. klasse i Tønder Kommune er udvalgt til særlige undervisningsforløb, som understreger, at det er i orden at være fagligt dygtig

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indsatsen for de særligt begavede elever er en del af Tønder Kommunes delpolitik for folkeskolen, der blev vedtaget sidste år. Under debatten i byrådet foreslog jeg forgæves, dog med støtte fra seks andre byrådsmedlemmer, at bemærkninger om »guldægget« og de særligt begavede skulle erstattes af denne formulering: »Der skal sættes fokus på holdundervisning og andre metoder, der tager hensyn til elevernes forskellige muligheder og forskellige måder at lære på«. Hermed ville også andre elevgrupper kunne nyde godt af, at der i perioder kunne tages særlige hensyn til forskellige indlæringsproblemer og forskellige læringsstile.

I skolernes høringssvar til delpolitikken var der, næsten sammenfaldende, kritik af og undren over kontrasten mellem de smukke og velmenende ord og skolens virkelighed, hvor man dagligt må slås med konsekvenserne af kommunens nedskæringspolitik, der kan mærkes både i den daglige undervisning og i indsatsen for de elever, der har behov for specialundervisning. På den baggrund forekommer den pludselige omsorg for de særligt begavede helt ude af proportioner.

Det er da heller ikke fra skolerne, ideen om »fokus på særligt begavede elever« kommer. For her ved man godt, at folkeskoleloven kræver fokus på alle elever. Ideen er opstået på en erhvervskonference for to år siden og blev her udnævnt til et af kommunens guldæg, der er en række særlige Tønder-kvaliteter, der skal gøre Tønder kendt og medvirke til bosætning og erhvervsudvikling. Endemålet er angiveligt en særlig skole eller afdeling for begavede elever. Der er altså her tale om en del af en kommunal markedsføringsstrategi, der er blevet presset ned over skolen. Guldægget er i virkeligheden et gøgeæg, der ved en smart manøvre er blevet anbragt i folkeskolen, og som med tiden vil tage opmærksomhed og resurser fra andre opgaver i skolen, samtidig med at der skabes forvirring og usikkerhed hos elever, forældre og lærere.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Svar fra Kirsten Rasmussen:

Vi har her at gøre med en gruppe af elever, der ofte ender i social isolation på grund af manglende udfordringer og opmærksomhed. Derfor er et tiltag for de særligt begavede ikke et gøgeæg, men et opgør med myten om, at de dygtige nok skal klare sig. |

Powered by Labrador CMS