Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.674 følger) Se alle medlemmer

Nyheder, blogs og indlæg om it i undervisningen, it-didaktik, gadgets og erfaringer fra lærer til lærer

(10.619 følger) Se alle medlemmer
Matematik
3   9

Økonomi og platformsproblemer bremser it i matematik

Nogle kommuner har købt iPads til elever og lærere. Nogle skoler bruger Chrome-books, mens andre satser på pc'er. Det giver udfordringer, når man vil bruge cas-værktøjer i matematik, for systemerne fungerer ikke sammen, lyder det i netværket 'Matematik med it'.

Det er både økonomi og manglende samspil mellem systemer, der giver lærerne udfordringer, når de vil arbejde med it i matematik og bruge cas-værktøjer (Computer Algebra System). Dertil kommer manglende erfaringer hos mange lærere, blandt andet fordi de ikke har licenser til de forskellige værktøjer. For licenserne koster penge, og økonomien er presset på skolerne.

Sådan lyder det rundt i grupperne, da projektet Matematik med it holder netværksmøde nummer to ud af i alt seks i hovedstadsområdet på Center for Undervisningsmidler på Campus Carlsberg. Det er Danmarks Matematiklærerforening, der står for regionsnetværkene, hvor store grupper af lærere mødes i regionerne for at blive klogere på brugen af Cas-værktøjer i matematikundervisningen. Foreningen har også udgivet en bog om matematik med it og oprettet en website.

Artiklen fortsætter under banneret

Frustrationerne med manglende licenser, manglende erfaring, langsomme netforbindelser og systemer, der ikke kan fungere sammen, fyldte en del, da netværket i hovedstadsområdet mødtes første gang. Nu har tovholderne oprettet 12 grupper, som deltagerne kan melde sig på. Der er en iPad-gruppe, en Chrome-book-gruppe, en kodningsgruppe, GeoGebra-gruppe, MatematiKan-gruppe, og der er mulighed for at melde sig til indskoling, mellemtrin eller udskoling. 

Lav egen GeoGebra-bog

"GeoGebra er platformsuafhængigt, og her kan I søge forskellige bøger frem, eller I kan selv producere en GeoGebra-bog om et emne og dele den med andre", fortæller Martin Thun Klausen, der er en af tovholderne og pædagogisk konsulent på Center for Undervisningsmidler på Campus Carlsberg.

"GeoGebra kaster tingene ud, når de har ideen, og så finder de fejlene og retter til undervejs. Sådan er det, når det er gratis, men I kan bruge GeoGebra, når I har en googlekonto, en Chrome browser og en kontor på GeoGebra. Der er meget godt at hente dér. Der er en bog om hvordan man laver en GeoGebra-bog, og I kan finde alt, lige fra hvad Sebastian i 2. klasse har producere,t til forskellige læreres materialer, som I kan kopiere, rette til og selv bruge".

Han retter deltagernes opmærksomhed mod en blog på sitet matematikmedit.dk, der hører til projektet. Her er beskrevet, hvilke programmer der er gratis, og hvilke der koster penge, samt hvad programmerne kan hver især.

Ude i grupperne er samtalerne i gang. Ideen med netværksmøderne er, at lærerne skal få inspiration, blive bedre til at arbejde med cas-værktøjer og tale med hinanden om udfordringerne og hvordan man gør det på de forskellige skoler.

"I længden tror vi ikke på GeoGebra som et cas-værktøj, for vil vil gerne have, at eleverne også skal kunne skrive i programmet. Det er i det hele taget et problem med mange programmer, at det bare er en udvidet lommeregner", mener en lærer.

 

Hvad med cas i afgangsprøver?

I iPad-gruppen rejser de et vigtigt spørgsmål, for hvad skal de gøre ved de elektroniske afgangsprøver?

"Prøvesættene er ikke lavet til iPad, og hvad gør vi så? Jeg mangler en udmelding fra Undervisningsministeriet", siger én.

Det er svært for eleverne at aflevere noget, der er pænt sat op - og det vil både elever og lærere gerne have. Én kan vise eksempler på elev-afleveringer i Docs og Pages, og de andre synes, det ser pænt ud. Så det kan lade sig gøre, hvis eleverne klipper ind fra GeoGebra og andet.

"Men nogle elever afleverer matematik skrevet i hånden stadigvæk, og hvad så til afgangsprøven? Der står i bekendtgørelsen, at de skal have arbejdet med cas-værktøjer. Er det så godt nok, at de klipper tingene ind i deres aflevering?", spørger en lærer.

"Det er godt nok til denne sommers prøver og næste år også. Der bliver ikke stillet yderligere krav, for der er stadig kommuner, der har udfordringer med, at de ikke har noget hardware", fortæller en tovholder.

"Pyha, det lyder godt. For vi har været ret svedte, siden vi så, at cas-værktøjer var nævnt i prøvebekendtgørelsen", siger en lærer.

De taler også om manglende licenser, og om at skoleledelserne tror, at når man først har en iPad, så er alt derefter gratis, men det er det ikke. Mange Cas-værktøjer kræver licens, så der er brug for flere penge til området. 

 

Langsomt net

Grupperne taler sig nærmere ind på, hvad de vil arbejde videre med på netværksmøderne. Nogle vil gerne lære MatematiKan at kende og måske prøve at udvikle et undervisningsforløb sammen. Andre taler om, hvad licenserne koster. Hvordan gymnasierne kan have råd til at betale 240 kroner pr. elev for en licens, for det har man ikke råd til i folkeskolen.

To lærere fra et 10.-klasse-center fortæller, at deres elever kommer med meget forskellige baggrunde.

"Nogle elever afleverer håndskrevne opgaver, fordi de har givet op overfor langsomme netforbindelser og manglende it-programmer. Vi har kun et år, så vi har travlt. Vi har Chrome-books til næsten alle, men vi bruger også, at eleverne har deres egen computer med. Problemerne med Chrome-book er, når der er mange på nettet, så bliver det meget langsomt. Og så kan man ikke gemme på book'en. Alt skal gemmes i skyen. Når eleverne kommer til os, kender mange af dem ikke google-drevet, så det skal de lige lære at bruge", forklarer de.

Nogle lærere får fif af andre, nogle studerer code.org for at se, hvordan de kan bruge det med eleverne, nogle bliver begejstrede over Minecraft og skal klart bruge det i en klasse snart. Sådan udveksles der erfaringer rundt i grupperne.

Matematiklærerne taler om, at eleverne kan klare mere komplicerede opgaver, når de kan bruge et Cas-værktøj, men at det også giver udfordringer, fordi de måske så ikke altid forstår vejen til løsningen på opgaven.

"Generelt er eleverne altså ringe til at arbejde med brøker", lyder det fra én.

"Det er fordi, de ikke tænker over, hvad brøken er et udtryk for. Hvis de har en madopskrift til fire personer, så kan de jo sagtens finde ud af at regne ud, hvilke mængder de så skal bruge til seks personer. Vi bruger simpelt hen for lidt tid på den intuitive tilgang til brøker på mellemtrinnet".

"Ja, og når der er et område, som eleverne har svært ved, så træner vi det særligt i et kursus. Det dur ikke. Det skal ske i en sammenhæng", lyder diskussionen videre.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ