Månedsmagasinet Undervisere har overværet undervisningen hos Vibeke Gøthgen i 4.b på Tjørnegårdskolen i Roskilde - læs reportagen og se videoen

Forskerne har fundet de vigtigste lærerkompetencer

Forskningen ved, hvad det er, der gør den gode lærer god. Men regeringen vender det døve øre til, mener professor Per Fibæk Laursen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læreren er den enkeltfaktor, der har størst betydning for, hvor meget eleverne får ud af undervisningen. Det viser talrige undersøgelser. Jo bedre læreren er, jo mere får eleverne ud af undervisningen.

Nu er det så også kommet frem, hvad det er, den gode lærer er god til. Han er god til at omgås eleverne på en tillidsfuld og empatisk måde. Han er god til at undervise i sit fag. Og han er god til at lede klassen som gruppe.

I faglig terminologi hedder disse færdigheder relationskompetence, didaktisk kompetence og klasseledelseskompetence.

Det er Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, der har identificeret disse lærerkompetencer som de vigtigste. Forskerne har støvsuget det internationale marked for videnskabelige undersøgelser, der undersøger forholdet mellem lærernes kompetencer og elevernes udbytte af undervisningen. 55 rapporter af nyere dato fandt de frem til, og de peger alle mod netop de tre nævnte kompetencer.

Dansk Clearinghouse har udarbejdet det såkaldte review for den norske undervisningsministerium, og i Norge spiller det forskningsmæssige fund en stor rolle i arbejdet med en reform af læreruddannelsen. Men i Danmark er den nye viden blevet mødt med tavshed fra politisk side.

Det skyldes, at de danske uddannelsespolitikere er låst fast i en gammeldags kontroldagsorden om test, kanon, kvalitetsrapporter og andre evalueringsformer, siger professor i pædagogik Per Fibæk Laursen i et interview i månedsmagasinet Underviseres tema om de tre kompetencer. Det er politikerne i en grad, så de ikke er i stand til at tænke nyt, mener professoren.

For ham er det oplagt at satse på skoleudvikling og udvikling af lærernes kompetencer i efter- og videreuddannelsessystemet.

»Den centrale strategi for at udvikle en bedre folkeskole må være at forbedre lærernes kompetencer og give dem større frihed til at realisere den gode skole frem for at kontrollere og teste og overvåge«, siger han.

Undervisningsminister Bertel Haarder, Venstre, har ikke ønsket at kommentere professorens kritik, men Christine Antorini, der repræsenterer Socialdemokraterne i forligskredsen omkring folkeskolen, medgiver, at skoledebatten i øjeblikket er snæver og uden visioner. Hun ønsker en ny, bred debat om en moderne formålsparagraf for folkeskolen. |