Dansk indskoling
0   8

Evaluering: Lad eleverne skrive løs; det virker

Undervisningsforløbet ’Hitte På’ gør elever i 1. klasse bedre til at skrive, viser en ny evaluering. Eleverne får også udviklet deres innovative kompetencer.

De udviklede deres innovative kompetencer, eleverne i 1.-klasserne på fem skoler i Kolding. I tilgift blev de bedre til at skrive. Sådan lyder konklusionen i en evaluering af materialet 'Hitte På', som de pågældende 1.-klasser afprøvede i sidste skoleår.

"De, der har svært ved at læse, bliver motiverede, når de kan se, at de skal bruge det til noget. Det samme gælder skrivning", siger Irene Mortensen, der er læsevejleder og dansklærer på en af skolerne, Christiansfeld Skole, i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under banneret

"Det giver mere mening for dem at skrive, når det skal bruges til noget rigtigt. Vi har stor glæde af at arbejde med innovationsvognen. Den gør det meget nemmere at lave noget anderledes inde i klassen. Vi synes, alle skulle have den her vogn", tilføjer hun.

Innovationsvogn? Ja, det er en fysisk vogn - en slags sløjdbænk på hjul, med høvlebænk i den ene ende og fyldt med sav, hammer, sakse, pensler og andet værkstøj samt karton, kapsler, plasticslanger og andre genbrugsmaterialer, som stammer fra Kolding Kommunes skatkammer, som er fyldt med sådanne materialer, som kommunens virksomheder indleverer til genbrug.

'Hitte På'

Ud over vognen består 'Hitte På' af en hjemmeside, hvor dansklærerne kunne finde tre undervisningsforløb, som de så skulle bruge i deres 1.-klasser.

Hvis du er dansklærer i indskolingen, kan også du - her og nu - gå ind på hittepå.dk og finde forløbene og bruge dem i din undervisning, gratis. Men innovationsvognen må du og din skole selv fremskaffe.

Læringsforløbene på hjemmeside giver forslag til, hvad du og dine elever kan gøre time for time. For eksempel er der et forløb om affaldshåndtering: Eleverne skal lokalisere og dokumentere, hvor der ligger æbleskrog og andet skrald og flyder på skolen og interviewe pedelen og rengøringspersonalet med henblik på en løsning af problemet, som kan være skilte om god adfærd på skolen, henvendt til de større elever.

Eleverne blev bedre til at skrive

Forsøget viser, at eleverne udviklede deres innovative kompetencer, men de blev også bedre til at skrive end de elever, der havde almindelige undervisning i andre 1.-klasser, de såkaldte kontrolklasser, som også deltog i forsøget.

"Der indgår kommunikative færdigheder i forløbene - fotografering, tegning, læsning, 'børneskrivning', interview; men eleverne kan ikke alle læse og skrive endnu, derfor arbejder vi med en bred palet af udtryksformer", siger ph.d. Peter Heller Lützen, faglig konsulent på Nationalt Videncenter for Læsning, der har været med til at udvikle 'Hitte På', til folkeskolen.dk.

"Vi vil gerne vise, at man kan arbejde med et komplekst indhold allerede i 1. klasse og ikke behøver vente til 3., 4., 5. klasse", tilføjer han og fortsætter:

"Men de her elever i 1. klasse kunne godt kommunikere, selv om de endnu ikke behersker skriftsproget til fulde, de kunne 'børneskrive' og kombinere forskellige udtryk".

"De steder, hvor det lykkedes, blev eleverne revet med i den praktiske proces med at dokumentere og fremstille for eksempel skilte, så de ikke blev begrænset i deres handlemuligheder af, at de ikke kunne læse og skrive".

Professor Jeppe Bundsgaard har gennemført to kompetencetest, som eleverne tog i november 2015 og i april 2016. I pressemeddelelsen siger han:

"Mig bekendt er det den bredeste test af sin art. Vi har scoret for traditionelle parametre som staveudvikling og teksternes længde, men herudover har vi set på variation i ord og syntaks, brugen af verber, ledsætninger, aktører, interaktion mellem dem og forhold som ideernes originalitet samt elevens analytiske sans. Vi har scoret langt bredere end det, skrivetest til indskolingen almindeligvis ser på".   

Eleverne fik et rigere skriftsprog

Eleverne i forsøgsklasserne blev altså gennem perioden bedre til at skrive end eleverne i kontrolklasserne. Ikke bedre til at stave, men deres ordforråd blev større og mere varieret.

"Det motiverede dem, at de skulle skrive i den virkelige verden, og testen viser, at de blev bedre til at skrive end kontrolgruppen. Ikke bedre til at stave, men bedre til at udtrykke komplekse ting", fastslår Peter Heller Lützen.

Det er gratis

Forsøget var et pilotprojekt, støttet af Nordea-fonden, Fonden for Entreprenørskab og Kolding Kommune, og Peter Heller Lützen, der er leder af projektet, håber, at han og hans medarbejdere kan gå videre med 'Hitte På' - så det bliver et landsdækkende projekt.

Men du kan altså som dansklærer i indskolingen selv gå i gang allerede nu. Det er bare at gå ind på hittepå.dk og bruge løs af materialet dér. Det er gratis. Blot skal du og din skole selv fremskaffe de fysiske materialer som pensler og karton.

Og som sagt - det er gratis; ingen tjener penge på 'Hitte På'. Projektet og materialet er støttet af primært Nordea-fonden.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
16.888 andre er allerede tilmeldt