Anmeldelse

100 ideer til aktiviteter i matematik

Aktivitet i matematikundervisningen

Undersøgende matematikundervisning, bevægelse og aktive elever er nøgleord for denne aktivitetsmappe.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undersøgende matematikundervisning, bevægelse og aktive elever vil være nogle af de nøgleord, som kunne karakterisere undervisningen, hvis man bruger ideerne i denne kopimappe. Eller sagt anderledes: Mangler der aktivitetsforslag i det materiale, du mest bruger i din matematikundervisning, kan du her finde en guldgrube af forslag, som også kan udvides, ændres eller bruges til at få nye ideer, og din pressede forberedelsestid kan måske lettes.

Fakta:

Titel: 100 ideer til aktiviteter i matematik

Forfatter: Rikke Teglskov, Bo Kristensen

Pris: 623,23

Sider: 112

Forlag: Gyldendal

Aktivitetsforslagene dækker rigtig mange af fagets færdigheds- og vidensmål, og der vil helt naturligt komme megen bevægelse og arbejde andre steder end i et lukket klasselokale. Antallet af forslag er ligeligt delt op i indskoling, mellemtrin og udskoling. Skrevet til eleverne i et sprog, der er til at forstå, men for indskolingsgruppen er det nu læreren, der skal læse og forklare for eleverne, det gælder sikkert også for mange elever langt op på mellemtrinnet. Typografien er ikke just egnet til elever på de første klassetrin.

Nogle af aktiviteterne har du sikkert prøvet i større eller mindre omfang eller set noget lignende i en bog eller en lærervejledning, men det gør dem ikke dårligere. Her er de samlet i en bog lige til at slå op i. De kan synes stereotype i deres ensartede opstilling, men er lette at gå til. Et opslag per side og dertil et opslag til hver side i lærervejledningen. Ved hver aktivitet er beskrevet, hvilke fagord der især knytter sig til, og det gør det overskueligt at finde en relevant aktivitet, som kan være med til at hjælpe eleverne med at udvikle forståelse af faglige begreber og træne færdigheder.

Angivelsen af tidsforbruget er nok en del steder i underkanten, men det er småting. I lærervejledningen, der findes på filer.gyldendal.dk, og der kan alle jo læse med, er der et opslag til hver aktivitet med beskrivelse af, hvilke kompetencer og videns- og færdighedsmål der fokuseres på.

Mange varierende arbejdsforslag, og det er muligt ved lidt refleksion og ændringer selv at få mange flere gode ideer. Og når man selv ellers ens team laver forslag til matematiske aktiviteter, kunne man måske bruge en lignende måde at beskrive det på.