Formand for KL's børne- og kulturudvalg Anna Mee Allerslev (RV) tog dette foto, som hun straks bragte i et tweet, fra mødet i Kvalitetsforum for Folkeskolen. Undervisningsminister Merete Riisager er i gang med at skrive sine fire søjler op på tavlen - godt arbejdsliv, god undervisning, godt børneliv, forældreinddragelse.

Møde: Ministeren sætter lærernes arbejdsmiljø på dagsordenen

Godt arbejdsliv for lærerne, god undervisning, godt børneliv, forældreinddragelse - disse temaer har Merete Riisager sat på dagsordenen i det såkaldte Kvalitetsforum for Folkeskolen. Ministeren har valgt nogle gode overskrifter for arbejdet i forummet, mener Danmarks Lærerforening.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På sit første møde i det såkaldte Kvalitetsforum for Folkeskolen fremlagde undervisningsminister Merete Riisager fire "søjler", som skal være retningsgivende for forummets arbejde i den kommende tid:

• Det gode arbejdsliv

• God undervisning

• Godt børneliv

• Forældreinddragelse

Næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange deltog i mødet, der blev afholdt forleden dag.

"Ministeren har valgt nogle gode overskrifter til arbejdet i Kvalitetsforum for folkeskolen", siger hun til folkeskolen.dk.

"Vi holder skole for elevernes og samfundets skyld - og ikke i første omgang, fordi lærere skal have et godt arbejdsliv. Men 'Det gode arbejdsliv' er helt afgørende nødvendigt for at sikre en god folkeskole", tilføjer Dorte Lange og fortsætter:

 "God undervisning leveres af lærere, der er motiverede og engagerede. Og det bliver de, hvis de kan lykkes med deres opgave. Vi ved fra undersøgelser blandt vores medlemmer, at det at kunne lykkes med sin opgave er helt centralt for læreres oplevelse af et godt arbejdsliv. Det er en ægte win-win situation at sætte det i fokus".

Møde: Ministeren sætter frihed til lærerne på dagsordenen

Frihedsgrader til skolerne 

På mødet annoncerede ministeren desuden, at hun ønsker at give frihedsgrader til skolerne. En intension, som Dorte Lange finder interessant.

"I de fleste kommuner oplever man, at elever flytter fra folkeskolen til fri- eller privatskoler. Og på samme måde er der i flere og flere kommuner problemer med at rekruttere uddannede lærere til folkeskolen, mens fri- og privatskoler har mange ansøgere", siger Dorte Lange og fortsætter:

"Vi ved, at årsagen er, at det for ofte er for svært at lave undervisning af tilfredsstillende kvalitet, fordi krav og resurser ikke hænger sammen. Øget frihed til skolerne kan være en vej til, at man sætter fokus på det, man lokalt kan se, at kræfterne skal bruges på for at lave så god skole som muligt".

"Det løser ikke det grundlæggende problem med manglende resurser, men hvis skolerne kan få mulighed for at bruge de eksisterende resurser mest muligt hensigtsmæssigt, vil det være et vigtigt skridt".

"En anden dimension i at give mere frihed til skolerne er også muligheden for at invitere det lokale civilsamfund ind i debatten om, hvad det er, vi skal med vores skole - helt lokalt. Det kan styrke engagementet og opbakningen fra lokalsamfundet til det arbejde, lærere og ledere gør", siger Dorte Lange.

Kvalitetsforum for Folkeskolen

Foruden Danmarks Lærerforening har KL, Børne- og Kulturchefforeningen, Skolelederforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Danske Skoleelever og Skole og Forældre sæde i Kvalitetsforum for Folkeskolen.

Merete Riisagers forgænger på ministerposten, Ellen Trane, oprettede Kvalitetsforum for Folkeskolen som erstatning for det Partnerskabet for Folkeskolen, som hendes forgænger, Christine Antorini, nedsatte i sin tid.

Powered by Labrador CMS