Blog
1   22

Anerkendelse og respekt

Abonner på nyt om Tyskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.


Samarbejdsprojekter - i tysk, - med tyskere - og om sprogtilegnelse, herunder tysk.

Etwinning (europæiske skolesamarbejdsprojekter  www.etwinning.net ) har været domineret af engelske projekter, og derfor er det dejligt at se de tiltag omkring tysk, der nu efterhånden dukker op også.

Jeg følger lidt med i hvilke projekter, der bliver oprettet på eTwinning både som tysk- faglige projekter, men også projekter mellem Danmark og Tyskland og sprogtilegnelse generelt.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg synes, den slags skole samarbejdsprojekter på tværs af grænsen/grænser er dejlige og prisværdige og fortjener langt mere opmærksomhed i skoleverdenen.

 

Siden sommerferien

.. er det kommet 3 nye meget interessante projekter. Derudover dukker også ’gamle’ projekter op igen. Jeg gerne vil fremhæve fire fine projekter.

Det drejer sig om:

  • Frieden ist eine Kunst  og 
  • Mit der Zeit gehen

to tyskfaglige skoleprojekter, hvor kommunikationssproget er tysk,

  • Same but different

- et skoleprojekt, hvor Danmark deltager sammen med bl.a. Tyskland

  • Partnership school to school between Denmark and Germany

- et meget anderledes og spændende samarbejdsprojekt blandt lærere omkring sprogarbejde og sprogtilegnelse generelt.

 

 

Frieden ist eine Kunst

https://twinspace.etwinning.net/12490/home

afd. Boesagerskolen - Jeannette Solchenbach-Runge

… er projektet fra sidste skoleår, der dukkede op igen. Det er tidligere beskrevet på: www.folkeskolen.dk/587168/wir-konnen-was-mit-deutsch-und-etwinning

 

I november fik projektet ikke blot det danske kvalitetscertifikat QL (Quality Label) www.folkeskolen.dk/585168/frieden-ist-eine-kunst-faar-kvalitetscertifikat men det europæiske QL. Det er en meget stor anerkendelse af et projekt både for læreren, klassen, skolen og Danmark. Når et projekt har fået det europæiske QL er det med blandt udvælgelsen til priser for Europas bedste eTwinning skolesamarbejdsprojekter

Jeg har kigget på projektets twinnspace (den hjemmeside, hvor samarbejdet foregår) igen for at forklare, hvorfor det er så fint et projekt ud fra forskellige parametre.

 

- Tysk-fagligt arbejder med den tematiske område - Frieden - klasserne bruger temaet til at tilgodese alle tre områder af FFM i tysk Mundtlig kommunikation, Skriftlig kommunikation og Kultur og Samfund i en autentisk, tværfaglig og meget kreativ sammenhæng.

 

- Samarbejdet. Klasserne har et fælles tema, hvor de dels inspirerer hinanden, kommenterer hinandens arbejder og giver opgaver til hinanden. De laver også en sang sammen på tværs. Desuden chatter eleverne sammen.

Selvom elever nok gør mange ting i hver deres klasse er det vigtigt for dem at udveksle deres fredsfrimærker og deres andre kreative arbejder. Det er tydeligt, at de bruger denne udveksling dels til at kommentere på og dels til selv at blive inspireret af - ud over at det medvirker til deres fælles forståelse af begrebet fred - ud fra temaet billedkunstnere i de forskellige lande. De bliver også alle selv billede-skabere for fred. De gør meget ud af at bruge sproget autentisk kommunikativt i både kommentarer på blog i twinspace, skype, chat og videoer og præsentationer delt på twinspace.  

 

- European Citizenship: Temaet er væsentligt for alle og meget aktuelt i EU. Den spændende kreative og meget gennemførte tilgang til emnet er utrolig fint (set fra en både tysk og billedkunst synspunkt)

 

- IT: Deres kreative tilgang er baseret på billedudtryk, de selv skaber i både plane og rummelige billeder - hvor så frimærkerne udarbejdes endeligt digitalt, deres arbejder og arbejdsopgaver til andre præsenteres i fotos, video, tekst og ppp-præsentationer. Alt dette deles på twinspace. Og så chatter de.  

 

- Evalueringen viser, at eleverne har fundet forløbet både sjovt og lærerigt - og de har fundet nye venner. Det skinner også igennem, at lærerne har været engagerede og glade for forløbet.

I min optik er det et eksemplarisk forløb både fagligt og ’eTwinningmæssigt’.

 

 

Mit der Zeit gehen

https://twinspace.etwinning.net/25261/home

Tarup Skole – Lotte Tingsager

Om projektet

Die Schüler beschäftigen sich mit dem Thema „Zeit“, indem sie idiomatische Redewendungen zum Thema sammeln und sie sollen über die sinnvolle Zeitnutzung reflektieren. Sie sollen vergleichen, wie Jugendliche in Partnerländern ihre Zeit planen und verbringen. Sie sollen ihre eigene Freizeit beschreiben. Sie sollen in ihren Schulen Umfragen über das Projektthema machen, über eigene Zukunft nachdenken. Durch das Projekt hoffen wir, dass sie ihre Sprachkenntnisse verbessern und auch neue Kontakte bilden. Sie sollen in Teams arbeiten. Es ist unser Ziel, dass die Schüler ihre digitalen Fertigkeiten erweitern.

Foto fra projektets twinspace.

Mål

- Über sinnvolle Zeitnutzung und eigene Zukunft reflektieren - Sprachfertigkeiten verbessern - Kommunikative und soziale Kompetenz erweitern - IKT sinnvoll verwenden - Neue internationale Kontakte bilden - Teamarbeit fördern

Arbejdsproces

1. Aktivität - die Schüler stellen sich einzeln auf ihren Profilen vor. Die nationalen Teams stellen kurz ihre Schule, ihre Stadt, ihr Land vor. Die Schüler nehmen Kontakte mit anderen Schülern auf den Profilen in TwinSpace auf 2. Aktivität - internationale Zusammenarbeit. Die Schüler sollen Redewendungen, Texte oder Bilder auf Deutsch mit “Zeit” sammeln und erklären 3. Aktivität- internationale Zusammenarbeit. Umfrage unter den Schülern : Wie nutze ich meine Zeit? Die Umfrage wird von allen Schülern beantwortet und die Resultate graphisch im TwinSpace dargestellt. 4. Aktivität- digitale Weihnachtsgrüße schicken 5. Aktivität-Meine Freizeit - nationale Teams. Die Schüler beschreiben einzeln ihre Freizeit, Hobbys, Interessen. Sie entdecken gemeinsame Interessen und tauschen sich darüber im Forum aus.

Forventede resultater

Die Schüler präsentieren die Resultate ihrer Zusammenarbeit auf Twinspace. Die Resultate werden im offentlichen TwinSpace pubbliziert

 

 

Same but different

https://twinspace.etwinning.net/29400/home

Holtbergskolen - kort fortalt af Bettina Halskov

Elever og lærere fra fem europæiske lande (Danmark, Italien, Portugal, Spanien og Tyskland) skal samarbejde med fokus på forskelle og ligheder og derved forbedre elevernes kommunikations-, sprog- og sociale færdigheder.

 

Projektet vil arbejde med integration og mangfoldighed, krav til arbejdskraft og uddannelse i forskellige lande i EU. "Same but different" vil være medvirkende til at fremme en europæisk fællesskabsfølelse.

Projektet er med til at udvikle elevernes selvtillid, selvværd og personlige egenskaber.

Elever der deltager, vil modtage et certifikat, som bevis for deres internationale erfaring, hvilket de kan bruge i deres videre uddannelsesforløb.

Al planlægning frem til projektstart har været foretaget via Skype-møder de fem lande imellem.

 

Vores projekt er under Erasmus+, men var vi ikke blevet godkendt, havde vi lavet det, der kunne lade sig gøre via eTwinning.

Vi har oprettet et Twinspace til projektet, hvor eleverne fra de fem lande kan samarbejde mellem udvekslingerne i projektet.

I efteråret afholdt vi lærermøde i Düsseldorf, hvor der blev planlagt mere detaljeret, hvad vi skulle arbejde med.

Lige nu er eleverne i fuldt sving med at vælge et logo til projektet lokalt, som så lige efter jul deles på Twinspace og der afholdes en international afstemning om det endelige logo. Ligeledes udarbejdes der spørgeskemaet lokalt, som skal ende med et fælles spørgeskema med ca. 10 spørgsmål om, hvad der er vigtigt for eleverne i deres hverdag og familieliv. Når de via Twinspace har fundet frem til det fælles spørgeskema, skal de i gang på de respektive skoler. Resultatet af undersøgelsen skal så bearbejdes og fremlægges i marts sammen med de øvrige lande, når de 5 nationer mødes til første Teaching and Learning Activity i Ratingen.

Vi bruger altså Twinspace og eTwinning som vores arbejdsredskab i forbindelse med vores Erasmus+ KA2 projekt.

Lokalt på Holbergskolen i Dianalund arbejder eleverne med projektet og eTwinning i valgfaget 'international'.

 

Arbejdsproces

Die Schulen arbeiten kontinuierlich via Mails, Skype und hoffentlich bald Chats etc. im Twinspace zusammen. Sie werden themengebunden in 2er oder 4 oder 5er Gruppen verschiedener Nationalitäten an unterschiedlichen Kleinprojekten arbeiten, die dann u.a. bei den Lernaktivitäten in den Partnerländern vertieft, ergänzt oder fertiggestellt werden.

Forventede resultater

Auf der Grundlage interkultureller Spiele und ihrer Reflexion werden Verhaltenskodex erstellt, Mobbing, Ausgrenzung etc. bewusst bekämpft. Über die gemeinsamen Wurzeln (Neanderthaler) und ihre unterschiedliche kulturelle und wirtschaftliche Entwicklungen werden Gemeinsamkeiten und Unterschiede erarbeitet und visualisiert bzw. in Debatten (Live und per Chat/ Mail etc.) diskutiert. Arbeitsprozesse und -ergebnisse werden in den Schulen öffentlich gemacht und multipliziert. Die Schulgemeinschaft ist über die Homepages sowie Veröffentlichungen in der lokalen Presse etc. beteiligt. Das erhoffte Produkt wird ein "Book of Cultures" sein, welches digital die Ergebnisse, Erlebnisse, Erfahrungen und Reflexionen der beteiligten Schulen sammelt und durch Fotos, Zeichnungen, Berichte, Reportagen ... ergänzt wird. So wird Medienerziehung, -kompetenz und interkulturelle Handlungsfähigkeit sowie ein authentischer Gebrauch der englischen Sprache (lingua franca) erreicht.

-------------

Selvfølgelig kan man arbejde anderledes, når der via Erasmus+ midler er mulighed for lærerne at mødes. Men hvad jeg finder især spændende er arbejdsprocessen beskrevet i projektet. Erasmus+ projekter forpligtiger også i langt højere grad på det endelige produkt, så det bliver spændende at se das erhoffte produkt om et til to år

 

Partnership school to school between Denmark and Germany https://twinspace.etwinning.net/25089/home

Sindal Skole - Vibeke Würtz Erlenbach

Igen et project med Erasmus+ midler så lærerne kan mødes. Jeg finder projektet bemærkelsesværdig og meget interessant, fordi de deltagende lærere bruger eleverne til at afprøve nogle ting, der samtidig med at eleverne lærer en masse også giver en viden, som lærerne ønsker at få omkring sprogindlæring. Og denne viden skal opsamles og beskrives i projektet.

Om projektet

The goal of this project will be the development of updated and relevant approaches to learning foreign languages by creating a sustainable school-to-school-partnership, wherein Danish students and teachers can experience different ways of learning German and students/teachers from Nordenham in Germany will train their skills in English and do first steps in Danish. The most relevant topics in our project are: - intercultural skills - foreign language learning quickened in the students' daily lives - experience-based language learning - language culture - digital ways to language learning

Mål

The main goals in this project are: - ready-developed teaching concepts that are tested in both partner countries - a strong and sustainable partnership between both schools with several visits by participating teachers and students including training and educational activities - exploring digital opportunities to develop intercultural competence - intellectual output in form of a collection of teaching concepts - extending the students' knowledge about the participating countries, languages, cultures - developing the students' social skills (working in bi-national groups, presenting results in a foreign language)

Forventede resultater

The results of the project will be collected in different reports and published on the Erasmus+-platform.

---------

Også her bliver spændende at læse den endelige rapport – og man kan jo være ret sikker på den kommer, når den er hæftet op på Erasmus+ midler.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.673 andre er allerede tilmeldt