Ministeriet: Intet krav om både hårde og bløde materialer i alle forløb

”Det er unaturligt, at der altid skal være både bløde og hårde materialer i forløbene”. Sådan har det igen og igen lydt fra lærere i håndværk og design. Men nu svarer Undervisningsministeriet, at det bestemt ikke er et krav, at lærerne skal inddrage begge dele i alle forløb.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Ministeriet har ikke udtalt sig om materialer på forløbsniveau i undervisningen. Hvis det på et tidspunkt er blevet opfattet som et krav fra ministeriets side, at alle forløb skal inkludere arbejde med både bløde og hårde materialer, så har det ikke været hensigten. Det har ikke været ministeriets hensigt at udtale sig om konkret materialevalg for hvert enkelt forløb i faget håndværk og design, da dette planlægges af den enkelte lærer".

Sådan lyder det i et skriftligt svar fra teamleder i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Undervisningsministeriet Ulla Mørup Dall til folkeskolen.dk/h&d.   

Da de nye fælles mål og den tilhørende læseplan for håndværk og design blev udarbejdet 22. maj 2014, kunne man i læseplanen erfare:

"Hver designproces bør rumme muligheder for, at eleverne kan vælge løsninger i både hårde materialer, bløde materialer eller en kombination af disse".

Fælles Mål bygger rammerne for håndværk og design

Og det er ellers en udfordring mange lærere i det nye fag har kæmpet med, og det har givet anledning til mange diskussioner på folkeskolen.dk og i facebookgruppen for håndværk og design. Her skrev Kirsten Büchner Kristoffersen fra Genner Skole i Aabenraa Kommune for eksempel et år efter den nye læseplan var kommet:

"Har netop i dag drøftet med min 'bløde' kollega udi håndværk og design-faget, hvor unaturligt det er, at der altid skal være både hårde og bløde elementer i produkterne. Og ja, der skal dælme læres noget håndværk (både i hårde og bløde materialer), før man kan designe med succes".

Sløjdlærere: Håndværket går tabt i håndværk og design

Lærer gennem 20 år i de kreative fag Britta Thorlann rejste rundt med ministeriets fagkonsulent for at præsentere det nye fag. Og hun har også altid fundet det usmart, at man skulle dække både hårde og bløde materialer i samme forløb.

"Nogle gange skal man bare vådfilte, og kun vådfilte. Der skal overhovedet ikke bruges en pind nogen steder, og man har ikke brug for, at 25 andre elever i sløjdlokalet glor på en gennem glas, mens man prøver den nye teknik", forklarer hun.

Hun husker klart, at meldingen fra ministeriet fra starten var, at alle opgaver skulle kunne løses i hårde materialer, bløde materialer og en kombination.

"Men det står der ikke længere i ministeriets anbefalinger. Gad vide, hvor mange lærere der egentlig er klar over det?".

Ministeriet: Vi har ikke udtalt os om materialer på forløbsniveau 

Britta Thorlanns spørgsmål og den øvrige usikkerhed bandt håndværk og design-lærerne fik folkeskolen.dk/h&d til at bede om et interview med enten læringskonsulenten eller lederen af læringskonsulenterne for at få svar på, om det har været og fortsat er et krav, at der skal arbejdes i både bløde og hårde materialer i alle forløb.

Teamleder i ministeriet Ulla Mørup Dall forklarer, at de håndværksmæssige færdigheder tilegnes i arbejdet med både hårde materialer, bløde materialer og en kombination af disse. Fokus for faget er, at eleverne skal lære at forstå samspillet mellem idé, tanke og handling frem til et færdigt produkt.    

"Eleverne skal arbejde med et alsidigt udvalg af hårde og bløde materialer, primært i tekstil, træ og metal og lære selvstændigt at udvælge, forarbejde og kombinere materialer til produkter med et æstetisk udtryk", skriver hun.

"Da det nye fag håndværk og design blev præsenteret, var det fra ministeriets side vigtigt at fremhæve, at der var tale om et nyt fag. Derfor blev det fremhævet, at elevernes håndværksmæssige færdigheder tilegnes i arbejdet med både hårde materialer, bløde materialer og en kombination af disse". 

Hun understreger dog, at der i Fælles Mål for det obligatoriske fag håndværk og design er angivet både bløde og hårde materialer under færdigheds- og vidensområderne materialekendskab og materialeforarbejdning.

"Læreren omsætter Fælles Mål til læringsmål for det konkrete undervisningsforløb. Læringsmålene for et forløb bliver dermed et skridt på vejen til at nå Fælles Mål, herunder materialekendskab og materialeforarbejdning i forhold til bløde og hårde materialer".