Pensioneret lærer holder lygten

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lørdag den 7. november kulminerer den danske del af teknologiturneringen First Lego League, når børn og unge mellem ti og 16 år mødes til regionale finaler. Ud fra temaet »Smart move« præsenterer de deres bud på, hvordan man transporterer mennesker og ting på en sikker, effektiv og ikke mindst energibesparende måde. Andre steder kører turneringen uden for skolens regi, men syv kommuner omkring hovedstaden afvikler First Lego League med 500 elever fra 6. til 8. klasse. Finn Gunst, pensioneret lærer fra Hedegårdsskolen i Ballerup, er pressekonsulent på projektet.

Hvorfor er du gået ind i First Lego League?

»Det er skægt at følge op på lærerjobbet på en anden måde. Der er nok af mistillid til folkeskolen. Jeg vil gerne holde lygten, så vi kan få de gode sider frem i lyset. First Lego League er et eksempel på fremragende undervisning og pædagogik. Eleverne skal samarbejde, være innovative og turde gøre noget på egen hånd, og alle fag kan indgå«.

Hvordan reagerer pressen på projektet?

»Pressen er helt klart interesseret. Sidste år fulgte TV-Avisen et hold elever i tre timer, og det blev til et indslag på to minutter. De store dagblade og lokale aviser har også været på besøg. Det er syvende år, vi inddrager turneringen i undervisningen, og finalestævnet plejer at emme af entusiasme. Journalisterne synes, det er spændende, at eleverne arbejder intenst med et tema i to måneder. Der ligger en stor opgave i at synliggøre, hvad der foregår i folkeskolen. Vi får kun den halve sandhed frem, når mistroiske politikere og andre kritikere er ene om at udtale sig«.

Henrik Stanek

Powered by Labrador CMS