ERNÆRING OG SUNDHED er for ernæringsuddannede og lærere, der underviser i madkundskab, sundhed og ernæring. 

I samarbejde med Madkundskabslærerforeningen

(4.038 følger) Se alle medlemmer
Debat
0   13

Kan et øget fokus på mad og måltider skabe bedre læring og trivsel i folkeskolen?

I projekt ’LOMA – lokal mad’ forpligtiger de deltagende skoler sig på at fremme arbejdet med sund mad og måltider på skolen. Opskriften lyder på tværfaglig undervisning i forbindelse med tilberedning af fælles skolemad. De foreløbige resultater er positive – men området kalder generelt på øget fokus.

Center for Anvendt Skoleforskning UC Lillebælt, har gennemført en undersøgelse af skoleelevers baggrund, samt deres trivsel, viden og færdigheder før og efter deltagelse i et LOMA undervisningsforløb på deres skole. LOMA-projektet er støttet af Nordea-fonden i 2015-2017.

Blandt de 290 elever fra indskoling og mellemtrin svarer over halvdelen, at de nogle gange er sultne om eftermiddagen i løbet af ugen. Samtidig svarer en del elever, at de ikke får spist morgenmad eller frokost hver dag i ugen. Over halvdelen af eleverne har også svaret at de nogle gange har svært ved at koncentrere sig om eftermiddagen. ”Når jeg er sulten, kan jeg ikke tænke på andet”, har en elev fra 9. klasse formuleret sin udfordring i et tidligere studie.  Andre studier indikerer, at usunde madvaner skaber dårlige betingelser for et optimalt fagligt og socialt udbytte af skoledagen, men vi har behov for at blive klogere på området.  For eksempel vil det være godt, hvis trivselsundersøgelsen i folkeskolen også omfattede spørgsmål, der gør det muligt at sammenligne parametre inden for mad og måltider, for eksempel det at være sulten, med koncentrationsbesvær, trivsel og manglende fagligt udbytte hos eleverne.

Artiklen fortsætter under banneret

Men er det skolens ansvar at sikre eleverne sund og nærende mad? Og giver det mening i en læringskontekst at fokusere på mad og måltider i et tværfagligt undervisningsperspektiv? Ja, viser de foreløbige resultater af den følgeforskning, som UCL har foretaget på LOMA-projektet, der startede tilbage i 2013 på Nymarkskolen i Svendborg  og nu er i gang med at blive udbredt til 5 nye skoler - Filstedvejens Skole i Aalborg, Tjørring skole i Herning, Strandgaardskolen i Ishøj, Tved Skole og Ørkildskolen i Svendborg.

På en LOMA-skole arbejder man med at anlægge et tværfagligt perspektiv på den fælles tilberedelse af mad og måltider, som eleverne skiftevis tilbereder til deres skolekammerater. I forberedelsen til måltidet integreres fælles mål i flere fag. Det kan være matematik, historie og madkundskab, idet der eksempelvis regnes på kalorier og dykkes ned i kartoflens historie forud for tilberedningen. I det fælles måltid kan indgå både mad fra den medbragte madpakke og fra måltider, der bliver tilberedt på skolen af elever og professionelle i fællesskab.

Resultater fra pilotfasen af LOMA projektet viser, at elevernes deltagelse i LOMA med tilberedning af sund mad til fælles måltider skaber et læringsrum, der giver nye muligheder for alle og samtidig bidrager til at skabe stærkere sociale relationer – også på tværs af skoleklasserne.  Resultaterne giver anledning til, at vi generelt i arbejdet med at skabe bedre rum for læring, bør se nærmere på, hvilken rolle mad og måltider spiller hos eleverne. Det bør være på tværs af demografi, etnicitet og social baggrund med henblik på at modvirke ulighed i sundhed og læring. LOMA tilgangen ser ud til at kunne give et relevant bidrag til dette - og dermed også medvirke til et løft for udsatte elever i forhold til kommende PISA-test.  

Undersøgelsen af LOMA-projektet har på baggrund af testforløb kunnet påvise at eleverne udvikler øget kendskab til mad og forståelse for lokale råvarer. Det gælder især for frugt og grøntsager - og det giver handlekompetence i forhold til sundhed. Endvidere er der tegn på bedre trivsel i kraft af bedre relationer mellem eleverne indbyrdes og mellem elever og lærere efter LOMA undervisning. Et af de næste fokusområder for skolerne i LOMA projektet er en indsats for at styrke den sproglige dimension i LOMA-undervisningen, der lægger stor fokus på at eleverne kan formidle mad og måltider i tale og skrift som bidrag til maddannelse. Målet er at understøtte læreprocesser, der kan medvirke til at forskellen mellem elever med 1 og 2 sprog kan reduceres – og måske helt elimineres? LOMA-projektet vil fortsætte udviklingen af en integreret og helhedsorienteret model for, hvordan et øget fokus på mad og måltider kan skabe bedre læring, trivsel og sikre at eleverne ikke er for sultne i skolen. For uden mad og drikke duer helten ikke. Heller ikke i folkeskolen.

De foreløbige resultater fra forskning i Projekt LOMA-lokal mad vil blive omtalt nærmere i en kommende artikel på Folkeskolen.dk

Har du spørgsmål er du velkommen til at skrive til Dorte Ruge, adjunkt, Phd, Center for Anvendt Skoleforskning, University College Lillebælt, email: doru@ucl.dk. Se mere om projektet på www.lomaskole.dk   Facebook


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ