Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.804 følger) Se alle medlemmer

Netværk for historie- og samfundsfagslærere. I samarbejde med Falihos, Foreningen af lærere i Historie & Samfundsfag

(6.093 følger) Se alle medlemmer
Matematik overbygning
0   5

Finans-spil vil lære unge økonomiske strategier

Et terningekast - vupti, så har du fået tre børn. Men et chancekort kan også give et legat. Eller en dyr tandlægeregning. Sådan går det, når udskolingselever spiller 'Fat om finanserne'. Her skal de lægge budget, tænke over uddannelsesplaner og økonomi.

Gamer-Kurt, håndværker-Kenneth og advokat-Amalie lever forskellige liv og har råd til mere eller mindre, fra de er 15 år til de er 35 år. Det kommer an på uddannelse, job, børneopsparing, held og/eller uheld. Ligesom i livet.

"Mange unge er økonomiske analfabeter, men ikke jer efter i dag", lyder det på intro-filmen i Ungdomsbyen i København, hvor elever fra valgholdet business-matematik fra Trekløverskolen i Frederikssund er på besøg. Eleverne er fra 7.-9. klasse, og der er 24 med i dag.

Artiklen fortsætter under banneret

50.000 unge i RKI

Finansrådets tal viser, at der i marts 2016 var omkring 50.000 unge mellem 18 og 30 år i RKI, der er et register over dårlige betalere. Registret bruges af pengeinstitutter og andre til at vurdere en persons kreditværdighed. Der er flest unge i Vest- og Sydsjælland, der er registreret i RKI.

Spillets roller bliver fordelt og navngivet af eleverne. Der er syv roller. Foruden Kurt, Amalie og Kenneth er der sygeplejerske-Ole, frisør-Michael, lærer-Preben og kokken Sofie. Rollerne har nogle givne vilkår og nogle mål, som de gerne vil have opfyldt, frem modl de bliver 35 år. Nogle vil gerne have hus og to børn, for andre er designertøj og rejser vigtigt eller en luksusbil. Gamer-Kurt er ufaglært og bruger meget tid på spil. Han vil gerne til USA og spille.

Advokaten var ved at blive en Mads, men som en i gruppen sagde: "Vi er en pigegruppe, så hun skal hedde Amalie". Eleverne er inddelt i syv grupper, og hver gruppe har en computer med et excel-ark til budgettet. Eleverne samles ved det store spillebord, hvor de får forklaret brikkerne og reglerne af spil-instruktørerne fra Ungdomsbyen og Lærerstandens Brandforsikring. Det er de to parter, der har ny-udviklet spillet efter en tidligere model.

 

Fritidsjob og første fyring

Spillet begynder, da alle er 15 år. De har deres roller og ved, hvilken vej de skal gå - ungdomsuddannelse, måske læreplads, og de bor stadig hjemme. Op til de er 18 år foregår spillet mest ved spillebordet, hvor de følger hinandens held og uheld med chancekortene.

"Du har tabt et glas Cola i din computer. Hvis du slår grønt med terningen, så dækker forsikringen, hvis du slår rødt, skal du selv betale 4.000 kroner til en ny computer", lyder et chancekort. Føj, det blev en udgift på 4.000 kroner.

På et andet kort kommer bedsteforældrene forbi, og I taler om, hvor dyrt det er at være ung. Hvis terningen lander med grøn smiley opad, så giver bedsteforældrene en gave på 2.000 kroner, men hvis den røde side er opad, så skal man høre bedstefar fortælle, hvor god han var til at spare op, da han var ung.

Ungdomsbyen

"Fat om finanserne" er et økonomi-spil for 8.-10. klasser og ungdomsuddannelser. Det dækker fag som matematik, samfundsfag og finansiel forståelse. Det er Ungdomsbyen i København, der udbyder spillet.

Ungdomsbyen lå engang i Rødovre som en del af Statens pædagogiske forsøgscenter og var en lille by med bank, butik og kirke. I dag holder Ungdomsbyen til på Nørrebro i København,  hvor de holder kurser om konflikthåndtering, freds- og konfliktspil, kurser om medborgerskab og demokrati. Elevrådsrepræsentanter på Frederiksberg bliver også uddannet her.   Læs mere på ungdomsbyen.dk

Et par af figurerne søger fritidsjob. Det lykkes for én at få job hos McDonalds, hvor han tjener 1.500 kroner om måneden, når der er trukket 500 kroner fra til de burgere, han selv spiser. Preben søger job i den lokale iskiosk men bliver fyret efter fire timer, fordi hans softice stadig ser forfærdelige ud.

Sådan går det til og med det 18. år. Derefter har eleverne lært, at de skal lægge budget for hvert år, udfylde skemaet med tallene for deres indtægter - om det nu er lommepenge fra forældre, lærlingeløn eller penge fra fritidsjobbet. De skal også skrive en kort dagbog over beslutninger og oplevelser. Når reglerne er lært, bliver grupperne sluppet løs og skal selv bevæge deres brik af sted år for år frem mod det 35. år.

 

Bliver Kenneth fyret?

Valgholdets lærer Michael Fuglsang og spil-instruktørerne har fået travlt. Hvis en figur ønsker at købe en bil, oprette et lån, købe en forsikring eller en ejerbolig, så skal de kontaktes. Desuden går det hurtigt nu med at blive ældre, der kommer pludselig børn til hos nogle af rollerne og ikke altid helt planlagt.

Håndværker-Kenneth er ved at blive fyret. Oppe ved spillebordet står de fire drenge bag hans figur. En af dem har terningen i sin let klamme hånd, for nu gælder det. Der er tilbageholdte åndedrag, og så triller terningen hen ad bordet - og lander på grøn.

"Yes!!!" råber drengene og opfører en lille hoppedans ved bordet, mens de vifter med armene. Kenneth klarede den og beholdt sit arbejde. Lønnen er sikret, og de suser hen til computeren for at få budgettet opdateret for det næste år. Pyha.

Pause er slet ikke noget, som eleverne efterspørger. Det har været nødvendigt at åbne et vindue i lokalet, for der er travl aktivitet.

 

Flest point hvis rollen har godt liv

Mens Amalie er i gang med advokatuddannelsen, vinder hendes forældre den store gevinst i Lotto og beslutter sig for en jordomrejse. Grønt på terningen giver Amalie en billet sammen med forældre, men det ender med rødt: Amalie skal vande blomster hos forældrene, mens de rejser Jorden rundt. Pigerne er skuffede og griner - den var alligevel lidt ond.

Én kommer til skade med knæet men skal heldigvis bare have nogle behandlinger hos en fysioterapeut. På et tidspunkt har Kenneth lige fået tre børn oven i de to, han havde i forvejen, han har fået dårlig ryg og er nødt til at købe en ny dyr seng. Det er hårdt for økonomien og for Kenneth.

Amalie får et studielegat, og kokken Sofie sparer op, selv om lønnen ikke er høj, og hun har tre børn. Pigerne bag Sofie får at vide, at de lige skal kigge ekstra på budgettet, for Sofie bruger af sin opsparing, men de skal heller ikke spare på alt. I spillet får man flest point, hvis ens figur har et godt liv og er glad. Hvis der aldrig er råd til andet en pasta og kødsovs, så kan det godt blive for trist.

Eleverne skal tage stilling til boligforhold, madbudget og fornøjelser. Hvilke fritidsaktiviteter er der råd til? Børn er kun en udgift i spillet. Der er ikke barselsorlov og heller ingen børnepenge. Skat er også skåret væk, til gengæld er lønningerne sat efter det.

"Vi har måtte simplificere noget, da der i forvejen er rigeligt at holde styr på for eleverne. Det gælder om, at de skal have fornemmelsen af, hvad der er nødvendigt i budgettet, og at meget i livet jo også ind i mellem afgøres af tilfældigheder. Det er chancekortene", forklarer Dina Chagall fra Ungdomsbyen.

Pludselig lyder et pling med den klokke, der kalder alle sammen. Der er et guldkort, der skal læses op - noget der har konsekvenser for alle. Eleverne står rundt om spil-instruktøren, der læser, at der er udbrudt finanskrise i Danmark, så regeringen har besluttet, at alle fra nu af skal gå ti procent ned i løn.

"Finanskrise? Kan det ske i virkeligheden?", spørger en elev, mens en spil-instruktør pludselig føler sig meget gammel og griner. Ja, det kan ske i virkeligheden. Denne gang var det et af spillets joker-kort, der blev taget i brug.

 

Råd til pasta eller designertøj?

Amalie kommer som helt ung ud for en meget dyr regning for at have talt i mobil med kæresten, da hun var på ferie med forældrene. Den må hun selv betale sig ud af. Og hun kommer også til at vente to år, før hun bliver optaget på sin uddannelse.

Pigerne fra Amalie-gruppen fortæller, at de alle har valgt business-matematik, fordi de grundlæggende godt kan lide matematik.

"Vi har lært om lån, at der er renter. Vi har lært meget andet om økonomi også. Jeg er på valgholdet, fordi jeg gerne vil vide mere om privatøkonomi. Min storesøster står i det lige nu, hvor hun er ved at flytte hjemmefra, og hun sagde, at man skal tænke sig godt om. Hun rådede mig til at vælge faget, fordi hun selv kunne have haft glæde af den viden", siger en pige.

Rundt i grupperne er der diskussioner, om man skal sætte budgettet lidt op for at kunne få noget designertøj eller for at kunne spise noget mere interessant end pasta og kødsovs. Og der er snak om, hvor mange penge man egentlig skal sætte af til byture. Nogle oplever at måtte spare netop her.

De taler om rådighedsbeløb og kreditværdighed. En af spil-instruktørerne spørger, hvad man får mulighed for som 18-årig? Svarene lyder: at tage et lån, flytte hjemmefra, få kørekort, få sin børneopsparing, hvis der er én, og så kan man stemme, når der er valg. Man er juridisk set voksen.

 

Arbejde videre med budgetter

Spillet afbrydes af en lille film, hvor man hører en ansat i henholdsvis en bank og i et forsikringsselskab fortælle om ÅOP og indboforsikring. ÅOP står for årlige omkostninger i procent, men da folkene bag filmen går en tur ud i et indkøbscenter for at spørge de unge, hvad de ved om banklån, renter og forsikringer, så er uvidenheden enorm. Der er rigtig mange "øhh'er og "det aner jeg ikke" fra de unge.

Lærer Michael Fuglsang fortæller, at valgholdet her har arbejdet med alt forberedelsesmaterialet til 'Fat om finanserne', og de er slet ikke færdige endnu. Eleverne skal have deres budgetter og målskemaer fra deres figurer med til næste gang på business-matematik, hvor de skal arbejde videre og se på, om budgetterne har været realistiske.

"Vi har kun to lektioner ad gangen, så sådan en hel dag her hvor vi kommer ud og arbejder hands on, det er rigtig vigtigt. Det er godt, at det er et spil, for det gør det sjovt. Samtidig lærer eleverne meget om økonomi. Vores næste opgave skal være, at eleverne skal arrangere en event og lægge budget for den", siger Michael Fuglsang.

 

Held og uheld for figurerne

Dagen i Ungdomsbyen er ved at slutte for eleverne. Klokken nærmer sig 14, så de skal afrunde deres figurer og forberede et lille oplæg, så alle kan høre, hvordan det er gået rollen.

Frisør-Michael fik kun opfyldt halvdelen af sine mål som 35-årig og fik laveste point i spillet, fordi han ikke er helt tilfreds. Lærer-Preben gik det meget bedre. Han nåede alle sine mål, og drengene bag Preben fortæller, at de sparede meget op og købte hus uden at låne. Det får spil-instruktørerne til at rynke øjenbryn, for det er nu alligevel utroligt.

Den ufaglærte gamer-Kurt havde opfyldt mange mål allerede som 18-årig, men så begyndte det at gå ned ad bakke, fordi hans løn ikke steg meget over årene. Han måtte tage lån, da han fik børn, og finanskrisen kom. Advokat-Amalie opnåede alle mål. Det gik op og ned hen over årene for hende, og hun var heldig med at få nogle gode legater, mens hun læste.

Håndværker-Kenneth fik flest point og videreuddannede sig i løbet af de unge år, mens kokken Sofie oplevede uheld i spil mens ellers klarede sig ok og oplevede at have stor glæde af sine forsikringer, da hun var ude i flere uheldige omstændigheder. Sygeplejerske-Ole nåede fem mål ud af seks. Lønnen var ok, og han sparede op, men bil fik han ikke.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ