Partnerskaber sikrer anbragte børn en bedre undervisning

Et partnerskab mellem en kommune, en døgninstitutions interne skole og en folkeskole er med til at afmystificere, hvad det vil sige at være anbragt. Samtidig nedbryder det afstanden mellem den almene skole og specialområdet. Sådan lyder det i evalueringen af et treårigt projekt med syv partnerskab, som Undervisningsministeriet satte i gang i 2013 for at sikre, at flere anbragte børn og unge får en uddannelse. Evalueringen viser, at nedbrydelsen af skel og opbygningen af netværk har styrket elevernes sociale trivsel og har givet dem bedre forudsætninger for læring, skriver ministeriet. Flere af kommunerne har desuden opbygget faste procedurer for udslusning af elever fra interne skoler.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 

Ombudsmanden: Anbragte børn mangler handleplaner

Sådan kan anbragte børns skoleudbytte bedres

Selve anbringelsen giver sammen med forventninger anbragte børn lyst til at lære

Anbragte børn har det godt, hvor de bor

Anbragte børn har krav på at blive undervist i alle fag

Socialpædagoger hæmmer ubevidst anbragte børns lyst til at læse

Anbragte børn halter langt efter jævnaldrende

Kommuner glemmer at lave en plan for anbragte børns skolegang

 

Undervisningsministeriet: Større kvalitet i anbragte børns undervisning