Karaktererne afspejler elevernes socioøkonomiske baggrund

Seks år tilbage kan man nu følge elevernes afgangskarakterer sat i forhold til den såkaldte socioøkonomiske reference - den karakter, man forventer ud fra elevernes baggrund. Kun få skoler afviger fra det forventede.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den socioøkonomiske reference er netop lagt ind på uvm.dk/skoletal, hvor forældre og andre interesserede kan sammenligne de lokale skoler. Men gennem de seks år, der er opgjort, har kun omkring 5 procent af folkeskolerne ligget signifikant over og nogenlunde lige så mange signifikant under det forventede. Den socioøkonomiske reference er beregnet via oplysninger fra Danmarks Statistik om de konkrete elevers køn, alder, herkomst og forældrenes uddannelsesniveau, indkomst og arbejdsmarkedsstatus. 

Langt flere efterskoler end folke- og friskoler - 27 procent af efterskolerne - ligger statistisk signifikant under deres reference. Den tilsvarende andel for folkeskolerne er på 4,6 procent, og for fri- og privatskoler er den på 2,2 procent.

Undervisningsministeriet skriver, at kommuner og skoler kan bruge resultaterne til at følge, hvorvidt de formår at løfte eleverne, fordi beregningerne tager højde for en række af de socioøkonomiske forskelle, der er blandt eleverne.

"Med de digitale dashboards lægger vi de nye tal frem på en brugbar og overskuelig måde til alle dem, der har interesse for det. Skoleledere, lærere, pædagoger og kommuner kan for eksempel blive klogere på, hvor der kan være behov for at sætte ind på deres skole eller i deres kommune", siger undervisningsminister Merete Riisager på uvm.dk

Økonomiprofessor: Cepos-rangliste giver ikke mening