IDRÆT er et fagligt netværk for idrætslærere og andre, der arbejder med eller underviser i idræt i folkeskolen.

(4.987 følger) Se alle medlemmer

SPECIALPÆDAGOGIK-NETVÆRKET er for alle, der interesserer og arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov.

I samarbejde med Tidsskriftet Specialpædagogik

(8.180 følger) Se alle medlemmer
Anmeldelse Motion/bevægelse
0   6

Leg er vejen frem

Fremragende bog sætter gang i samtalerne om alt det svære.

Så leger vi lige ...

Fakta


Titel
Så leger vi lige ...

Forfatter
Peter Randorff, Jakob Korsgaard Berg

Pris
150

Sider
68

Forlag
Iota

”Så leger vi lige …” er titlen på denne fantastiske nye bog, der er egnet for både pædagoger og lærere. Bogen indeholder syv fortællinger med tilhørende materialer i form af små aktiviteter og syv lege. Historierne egner sig til højtlæsning af en voksen. Hver historie lægger op til samtale om forskellige ord og vendingers betydning, som er forklaret til sidst efter hver historie. Den pirrer fantasien og sætter gang i at danne billeder i hovedet på både børn og voksne.

I hver historie er der forskellige dilemmaer, som lægger op til refleksion og samtale, for eksempel om hvordan det er at føle sig anderledes, alene og bange. Den lægger op til samtale om at lytte, bede om hjælp og hjælpe andre og om retfærdighed. Den lægger op til samtaler om, hvordan vi kommunikerer med hinanden, konfliktløsning, hvad der sårer andre og så videre.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen kan anvendes i skole og skolefritidsordning. Der er mange ideer i bogen til, hvordan man kan anvende den, og når man kommer i gang, vil man selv få flere ideer.

Der er mange emner og fag, der kommer i spil, når først man kommer i gang. Bogen kan bruges i både små og store grupper eller klasser, og flere af legene kan rettes til, efter hvor mange børn der er med. Bogen passer til mange alderstrin, da det er forskellige ting, man vil vægte eller få øje på, alt efter om man er seks år eller 12 år. Emnerne, man kommer i berøring med i historierne, kan også bruges til mange kreative opgaver og ideer.

Vi har en lille specialbørnehaveklasse med fem elever. Her har vi overordnet arbejdet med emnet ”Følelser” og brugt bogen som supplement og det sjove indslag. Vi har haft en historie i ugen, hvor den er blevet læst højt et par gange, vi har øvet i at genfortælle historierne for hinanden, talt om mange forskellige ting, som børnene er kommet til at tænke på, og så videre. Børnene har siddet med en lamineret fisk i hånden, når vi har hørt og snakket om fisken Freja. Det gør det mere visuelt, det giver ro, når hænderne har noget at ”dimse” med, og vi har også brugt de laminerede fisk på tavlen, når legen skulle forklares igen, efter at vi har set filmen med ”omvendt gemmeleg”. Det er for øvrigt en fantastisk leg, som børnene ”fangede” og elskede at lege igen og igen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ