Skal lærerne skabe en god skole, skal de have frihed, mener undervisningsminister Merete Riisager.

Møde: Ministeren sætter frihed til lærerne på dagsordenen

"Øget frihed på folkeskoleområdet" - det er det eneste punkt, som den nye undervisningsminister har sat på dagsordenen til sit første møde i det såkaldte Kvalitetsforum for Folkeskolen. DLF er inviteret med til mødet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne skal have mere frihed, mener den nye undervisningsminister, Merete Riisager. Men hvordan friheden skal blive til virkelighed - det vil ministeren drøfte med blandt andre KL og Danmarks Lærerforening på sit første møde i det såkaldte Kvalitetsforum for Folkeskolen. Mødet finder sted i morgen, onsdag.

"Folkeskolen er folkets skole - og jeg ser det som en af mine fineste opgaver at sikre, at folkeskolen har rammerne til at kunne blive et godt lokalt tilbud", skriver Merete Riisager i sin indkaldelse til mødet og fortsætter:

"Det kræver frihed til både ledere og lærere, så de har mulighederne for at skabe en rigtig god skole".

Dagsordenen til mødet er følgende:

1. Velkomst og introduktion (ved ministeren)

2. Øget frihed på folkeskoleområdet (introduktion ved ministeren og efterfølgende drøftelse)

3. Jeres bud på de væsentligste udfordringer

4. Evt.

Ny minister vil gøre op med centralisering af skolen

Frihed kræver resurser

Set med lærerforeningens øjne er den største udfordring et misforhold mellem krav og resurser. Næstformand i DLF Dorte Lange skal deltage i mødet.

"Det er fint, at ministeren fokuserer på mere frihed til skolerne. En af de udfordringer, vi vil pege på, er, at krav og resurser ikke hænger sammen i skolerne", siger Dorte Lange.

"Siden 2009 er antallet af lærere faldet med 14 procent, mens elevtallet kun er faldet med fire-fem procent. Oveni har eleverne så fået 36 procent mere undervisning", påpeger hun.

"Det er vi nødt til at rette op på, hvis lærerne skal kunne sikre en ordentlig faglighed i skolen", siger Dorte Lange.

Bondo: Velkommen til en minister, der insisterer på at inddrage viden

Kvalitetsforum for Folkeskolen

I Kvalitetsforum for Folkeskolen sidder: Kommunernes Landsforening (KL), Børne- og Kulturchefforeningen (BKF), Skolelederforeningen, Danmarks Lærerforening, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Danske Skoleelever og Skole og Forældre.

Kvalitetsforum for Folkeskolen er den nys afgåede undervisningsminister Ellen Tranes opfindelse.

Forummet erstatter det Partnerskabet for folkeskolen, som daværende undervisningsminister Christine Antorini nedsatte i sin tid.

Antorinis Partnerskab for folkeskolen var  i sig selv en genoplivning af Lars Løkke Rasmussens 'partnerskab om folkeskolen', som Lars Løkke forsøgte at søsætte i 2010 som nytiltrådt statsminister i den daværende VK-regering.

Lars Løkkes partnerskab kuldsejlede imidlertid, før det var kommet ud af havnen.

Skolens parter skal starte på en frisk med ministeren