Blog
0   7

Klar, parat: Undr jer!

Abonner på nyt om Astra-bloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

- eller historien om, at der skal mere til, før elevernes nysgerrighed vækkes, og de derefter bliver i stand til at formulere naturfaglige problemstillinger og arbejdsspørgsmål.

“Hvad undrer I jer over inden for fokusområdet Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan?” Sådan kunne man godt have hørt mig spørge 8.a, hvis de fællesfaglige fokusområder havde fandtes i læseplanerne for udskolingens naturfag, da jeg var naturfagslærer i grundskolen for nogle år siden. Mit fagteam underviste nemlig fællesfagligt allerede dengang, mens det stadig var poinerarbejde. Nu er det en realitet for alle: Der undervises i fællesfaglige fokusområder - mindst seks styks fra 7.-9. klasse - frem mod den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi.

Skal vi det her?

Og hvad ville mine elever have undret sig over? Tja, nogle af dem ville begynde at tænke med på idéer som for-og-imod-atomkraft, vindmøller versus solceller osv. Og hånden på hjertet: En del af dem ville mestendels undre sig over, hvornår de mon fik fri, og hvorfor de dog skulle trækkes med noget så usexet som bæredygtige energikilder.

Gu’ skal I så!

Artiklen fortsætter under banneret

Så hvordan er det lige, vi som naturfagslærere vækker nysgerrigheden i eleverne, så gløden til undring tændes? Og så de vel at mærke undrer sig over noget, der spiller sammen med de læringsmål, vi lærere har udtænkt for forløbet? Måske bokser jeres fagteam også med det, når I skal have eleverne til at formulere problemstillinger og arbejdsspørgsmål, som er omdrejningspunktet for de fællesfaglige forløb i naturfagene.

Sæt scenen og engagér

Vejen til undring kan nogle gange gå via en omvej. Sæt scenen og engagér er Astras udtryk for det didaktiske kunstgreb, der kan få undrende spørgsmål til at stille sig i kø blandt eleverne. Det er ikke nogen ny opfindelse: At præsentere eleverne for en lille øvelse, en filmstump, en tekstbid - et eller andet med bid, kant eller KAPOW!-effekt, som gør, at de tænker “dét var lige godt satans!” eller “hvordan kan det dog være?”

Forundringsvæg

Så kan det være, eleverne er klar til at begynde at stille spørgsmål. Men også det skal stilladseres. Her kan en forundringsvæg være et samlingssted for elevernes spørgsmål og en måde at systematisere det undersøgende arbejde på.

Vi håber, vores idéer kan inspirere jeres fagteam, så I kan inspirere jeres elever. Se mere på astra.dk. Se også Klog på Naturfag, hvor der er konkret hjælp at hente fx i form af tjeklister og elevark til problemstillinger og arbejdsspørgsmål.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.357 andre er allerede tilmeldt