Ekstern undervisning skal sætte fokus på særligt begavede elevers skolehverdag

Professionshøjskolen UCC udbyder fire dages undervisningsforløb for elever med særlige evner inden for forskellige fag. Forløbene skal både udfordre eleverne og ruste deres lærere til at udfordre dem i den daglige undervisning på skolerne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi har været optagede af, at de særligt talentfulde elever også skal have deres plads i den almindelige skolehverdag, og derfor har vi lagt op til, at lærerne også skal deltage", siger projektleder og pædagogisk konsulent ved CFU Nordsjælland Christina Hellensberg.

Forløbet ruster både elever og lærere

Master Class er undervisningsforløb inden for biologi, matematik, engelsk og samfundsfag/historie for elever i 8. klasse. Det er for elever, som har særlige evner inden for fagene, og som ønsker at lære at bruge deres særlige evner både generelt og i den daglige undervisning. Master Class-forløbene er over fire dage, og på den sidste dag deltager elevernes lærere også i et særligt kursus for dem.

"Vores intention har været at klæde eleverne på, så de får nogle redskaber med sig i forhold til deres almindelige skolehverdag, hvor de sidder med 24 andre i klassen. Men formålet er også, at få lærerne med. Kurset den sidste dag skal både ruste lærere til at lægge mærke til og opdage børn med særlige evner, og det skal klæde dem på til den demokratiske skolehverdag, hvor de skal differentiere undervisningen til alle børn i klassen. Vi giver dem nogle praktiske redskaber til, hvordan elever med særlige evner kan tænkes ind i hverdagen", siger Christina Hellensberg.

De talentfulde i skolehverdagen

Formålet med Master Class er at skabe opmærksomhed om, at der også skal være plads til elever med særlige evner i skolehverdagen, og at der ligger en stor samfundsmæssig gevinst i at sørge for, at den elevgruppe bliver tilbudt undervisning, som udfordrer dem.

Det ikke målet, at undervisningen af elever med særlige evner fremover skal foregå på eksterne kurser, mener Christina Hellensberg.

"Men de eksterne forløb kan skabe noget opmærksomhed om, at der også skal være plads til denne elevgruppe i den daglige undervisning".

Derfor er planen også at gentage Master Class med cirka et års mellemrum.

Elevers mistrivsel kan skyldes deres talent

Elever med særlige evner kan føle, at de ikke bliver udfordret i den daglige undervisning, og det er forskelligt, hvordan de reagerer på det. Måske trives de ikke i klassen, og nogle gange kan det være svært at opdage, at mistrivslen skyldes, at eleverne har særlige evner, og at den daglige undervisning ikke passer til dem. Derfor følger der med ansøgningsskemaet et bilag, som beskriver, at særligt talentfulde elever både kan reagere primært positivt eller mere problematisk. Ansøgningen, som både skal udfyldes af elev, forældre og lærer, skal beskrive eleven ud fra de forskellige karakteristika.

Master Class afholdes i januar 2010, undervisningen bygger på foredrag, diskussion, ture ud af huset og værksteder, og den varetages af blandt andre kandidatuddannede og professorer. Elever fra skoler i København og Nordsjælland kan søge om optagelse, der er plads til 60 elever, og ansøgningsfristen er den 20. november. Se mere om Master Class via linket til højre.

Powered by Labrador CMS