Debat

Udnyttelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne på folkeskolerne i Skive skal til at løbe stærkere og have flere undervisningstimer, skriver Skive Folkeblad den 4. august.

'Lærernes nye overenskomst åbner mulighed for, at lærerne kan undervise flere timer. Det vil lærerne selvfølgelig være imod, men overenskomsten er lavet på højeste sted, og som ansvarlige politikere må vi udnytte de muligheder, overenskomsten giver os', siger formanden for undervisningsudvalget. Debatten i byrådet bølger videre mellem de borgerlige og socialdemokraterne. De første vil spare fem lærerstillinger helt, de andre vil bruge provenuet på en styrkelse af indskolingen. Desuden vil de spare på videreuddannelsen og bruge pengene på undervisningsmidler i stedet for. Det vil de borgerlige dog ikke. 'Vi skal ikke blive dummere, bare fordi vi er blevet fattigere', citeres formanden for undervisningsudvalget for.

Isoleret set er det jo uinteressant for andre end vores medlemmer i Skive, hvordan budgetlægningen i den kommune ender, men den debat og den angrebsvinkel, politikerne har valgt i Skive, er desværre ikke enestående. Farum Kommune står ikke alene. Mange kommuner vælger at følge Kommunernes Landsforenings anvisning på, hvordan de kan/skal udlægge overenskomstens muligheder. I sektorvejledningen for folkeskolen lægger Kommunernes Landsforening op til, at man i kommunerne lægger sig fast på den økonomiske ramme, før man drøfter indhold og pædagogisk målsætning med kredsen. Det må siges at være den omvendte verden. Kommunernes Landsforenings udspil til kommunerne er ikke befordrende for et troværdigt samarbejde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lærernes tillid til deres arbejdsgivere vil lide yderligere knæk, hvis kommunerne beslutter, at flere opgaver skal løses med mindre tid til at forberede arbejdet. Udfordringerne til skolen er spændende og mangesidede, opgaverne ændrer karakter, kravene til kvalitet stiger, men hvis lærerne og børnehaveklasselederne fratages mulighederne for at udføre deres arbejde gedigent, trækker politikerne tæppet væk under folkeskolen. Så hulheden i Anker Boyes indlæg om 'Skolen som en moderne organisation' i Folkeskolen nummer 32 er påfaldende.

'Vi skal ikke blive dummere, bare fordi vi er blevet fattigere'. Lokalt og på landsplan er det nødvendigt, at den erkendelse udmøntes i budgetterne. Vi har brug for at opleve, at Kommunernes Landsforening og de enkelte kommuner mener noget med alle de flotte ord og hensigtserklæringer.

De kan stadig nå at vælge en anden kurs.

Astrid Schjødt Pedersen

medlem af hovedstyrelsen

Dette indlæg skulle have været bragt i sidste uge, men kom desværre ikke med på grund af en teknisk fejl.

Redaktionen