Anmeldelse

Matribus

Spil uden mus – spil "Matribus"

God og lærerig underholdning venter de elever og andre mennesker, der får lejlighed til at bruge tid - måske en matematiklektion eller to - på dette nye analoge brætspil.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I en tid, hvor mere og mere undervisning og evaluering foregår digitalt, skulle man tro, at noget så gammeldags som et brætspil var dømt ude. "Matribus" er imidlertid et eksempel på, at nogen fortsat vil gå op imod strømmen ved at udgive nyt på feltet.

Fakta:

Titel: Matribus

Pris: 199,95

Forlag: Oh Games

To personer kan være med i spillet, der tager udgangspunkt i det klassiske ”tre på stribe” – her er så yderligere elementer indbygget, der ud fra en matematikfaglig synsvinkel gør det ekstra interessant.

Det kvadratiske spillefelt er således opdelt i 36 mindre kvadratiske felter, der hver rummer et tal. Nogle af felterne, med talværdier fra et til seks, kan umiddelbart dækkes via et enkelt kast med terningen. For at kunne lægge en spillebrik på de øvrige felter, med talværdier fra syv til 18, skal man ”spare sammen”: Man vælger at gemme øjentallene fra et eller to slag, så man til sidst kan opnå den høje talværdi i pågældende felt. Eksempelvis kan værdien 14 opnås ved hjælp af to opsparede femmere plus den firer, som det aktuelle terningekast resulterer i.

Den, der først opnår tre gange tre på stribe, har vundet spillet. I starten har man stort fokus på at bygge sine egne striber og lægger måske ikke mærke til, hvad modparten har gang i. Senere vil der nok være overskud til at løfte næsen lidt over brættet og overveje, hvordan man kan kaste lidt grus i vedkommendes maskineri. Som vanligt: Ved at blokere tilløbet til hans eller hendes trestriber med egne brikker. Specielt for dette spil: Ved at bruge en sekser på at fjerne en modstanderbrik i stedet for selv at lægge en.

Der er sådan set ikke mere i spillet, men der er med anmeldergaranti nok at se til og holde øje med for den, der går efter at vinde dysten. Additionsfærdigheder er et must, og der er så rigeligt brug for al den fremadrettede og strategiske tænkning, man kan komme op med.

Spillevejledningen er ganske kortfattet. Når dysten spidser til, kan der således opstå uenighed om, hvem der skal udråbes som vinder, hvis spillepladen er fyldt så meget ud, at ingen af partener kan opnå de eftertragtede tre gange tre.

En lille betænkelighed er herudover, at det må være ret enkelt at fremstille fysiske kopier af "Matribus" efter princippet: ”Tag tolv, betal for én”. Opfordringen til kommende brugere er derfor: Giv nu opfinder/udgiver credit for spillet og køb det relevante antal eksemplarer.

Powered by Labrador CMS