Blog
0   5

Top aktuelt - vi kan se på det til maj!

Abonner på nyt om Natur/teknologi i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Er der plads til det aktuelle i en læringsmålstyret hverdag?

Naturen har vi (heldigvis) ikke lært at styre. Så af og til sker der ting, som lander i medierne, der suger sig ind i min hjerne. Og selvom det er uden for arbejdstiden, så er det lidt svært at slukke for lærerhjernen, der næsten instinktivt perspektiverer dagens begivenhed til forenklede fælles mål, klassetrin og arbejdsmetoder. Men det er et helt andet opslag…….tilbage på sporet.

Det var det aktuelle, der skulle findes plads til. Som naturfagsmennesker ved vi godt, at der er fænomener, der vender tilbage hvert år. Og dem kan vi godt tænke ind i den store årsplan uden at kende til en dato for fænomenets tilstedeværelse. Fx ved vi, at der er stormsæson i oktober/november, vi kan følge en kalender over aktiviteter på stjernehimlen og forudsige Plejadernes fyrværkeri, og så kender vi til dyr og planters dvaletilstand for at overleve vinteren.

Men så vender ulven tilbage efter 200 års fravær. Og den kinesiske uldhåndskrabbe boltrer sig side om side med delfiner ved den fynske østkyst. Der udbryder fugleinfluenza. Og så dør Fidel Castro! Ikke at det har noget med hinanden at gøre. Men har det noget med naturfag at gøre? JA - det er da relevant i geografi. For det kan få stor betydning for den politiske og handelsmæssige udvikling i området.

Hvordan er det lige vi fletter det ind? Altså uden at det betyder timers ‘kontorarbejde’ med tilpasning af årsplanen. For bor man et af de steder, hvor ulven eller delfinen lige har været på besøg, så er elevernes hoveder fulde af spørgsmål, der relaterer dertil. Det er da nu, at vi skal gribe dagen, og lade eleverne relatere det lærte i skolen til den virkelige verden omkring dem. Er det ikke netop sådan, de lærer at forholde sig nysgerrigt, observerende og undersøgende til deres omgivelser og måske i ypperligste tilfælde får læring for livet?

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.363 andre er allerede tilmeldt