Debat
2   15

Den nye formelsamling duer ikke

Den nye formelsamling fra Undervisningsministeriet er for svær at bruge for langt de fleste elever.

Jeg har lige bladret den nye formelsamling fra undervisningsministeriet igennem, den som hedder "Matematiske formler og fagord". Den er didaktisk set ganske ubrugelig. Jeg lod en Online Lix-tal-beregner udregne den første sætning, som eleverne møder i samlingen (side 6). Den lyder: "At have kompetence i problembehandling betyder, at man kan opstille og løse matematiske problemer, som man ikke umiddelbart har en løsningsmetode til". Lixtallet blev beregnet til 58, med kommentaren: "Meget svært. Akademisk niveau".

Jeg lod også en dreng, der går i 9. klasse, læse de første par sider. Han kunne godt efter et par minutter forstå ovennævnte sætning. Så kiggede vi på eksemplet samme side med løsning af matematiske problemer. Han noterede tørt, at det jo var om Pythagoras, og det havde man da ikke i 7. klasse. Altså ikke et brugbart eksempel. Derefter bladrede vi om til side 7, hvor han tog et sybt suk. Han orkede ikke at læse den store, tunge tekst.

Vi snakker om en dreng, der ligger over gennemsnittet i klassen i matematik. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan de elever, der ligger under gennemsnittet ville modtage sådan en bog. Man har lavet en formelsamling, som er så tung at læse, at den vil skræmme enhver elev fra at bruge den. Vi taler om et udstillingsvindue til faget, som signalerer, at matematik er så tungt og svært, at man for alt i verden skal undgå det. Er det særligt smart? Jeg tror, at bogen forsøger at få eleverne til at reflektere over, hvad de gør, når de laver matematik. Personligt kan jeg ikke se idéen i at skubbe sådan et meta-plan ind over faget - og da slet ikke i dette stade af deres udvikling. Langt de fleste 7-9. klasses elever har svært ved at tænke abstrakt og er udfordret bare med at kunne formulere problemstillinger. Jeg selv tænker aldrig over, om jeg er i gang med den ene eller anden kompetence, når jeg laver matematik. Hvorfor skulle jeg det? Jeg skal 'bare' løse en matematisk udfordring og jeg vil have en formelsamling, som jeg kan gå til lynhurtigt. For øjeblikket pusler jeg med Mat A-opgaver og bruger undervisningsministeriets formelsamling fra 1999. Den er tynd, tekstfattig og hurtig at overskue: Den er aldeles glimrende, og det er sådan en formelsamling, jeg vil have, at mine elever får.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.687 andre er allerede tilmeldt