Debat

Pensionister er en del af DLF

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svar til Knud-Erik Petersen, Frederikshavn (Folkeskolen nummer 22): Jeg skrev til dig, at et enigt årsmøde i 2008 anbefalede udmeldelse af Statspensionisternes Centralforening, SC, fordi der manglede resultater efter cirka ni års medlemskab, og bad dig nævne, hvilke du kunne påvise.

Det er kun DLF, der er forhandlingsberettiget, og Lærernes Centralorganisation, LC, der er aftaleberettiget, så det er aftalen mellem LC og de tre andre hovedorganisationer samt finansministeren, der bestemmer din pension. Her arbejdes ud fra 80-procent-aftalen, og reguleringsordningen er med.

På årets fire temakurser har der været cirka 320 deltagere og tre gange så mange, der fik afslag. På hvert kursus er der et modul om DLF's politik.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ud over det kan man leje sommerhus, deltage i nordisk lærerpensionisttræf, bruge det lokale pensionistudvalgs tilbud om medlemsmøde, ture og kollegialt samvær. Pensionisterne har en plads i hovedstyrelsen, ti kongresdelegerede og deltager i det forpligtende kredssamarbejde i Pensionistforum. Dette har to valgte repræsentanter til årsmødet - fra 2010 er der fire.

Men udbytte kræver jo, at man deltager i lidt mere end en julefrokost.

Og selvfølgelig har du ret: Nok information er en udfordring, så på næste medlemsmøde for pensionister i din kreds vil jeg foreslå dig, at du kommer med bud på en forbedret information.

Jeg vil citere vores hovedstyrelses-medlem, Greta Jørgensen, fra indlæg på kongressen:

»I fraktion 4 ønsker vi at være en engageret del af DLF. Vi ønsker at støtte vores aktive kolleger, at være folkeskolens ambassadører hver på vores plads. Vi er også en del af fremtidens skole. Vi interesserer os for den.

Det er os, som har været med til at bygge den folkeskole, vi som lærere har kunnet være glade for og stolte af, og vi finder os ikke stiltiende i, at politikere og andre beslutningstagere ødelægger vores livsværk!«