Anmeldelse Dansk
0   8

Farvel til staveord

Hvis eleverne skal lære at stave, skal de skrive - ikke terpe. Det er filosofien bag dette spændende materiale.

Styr på stavning

Fakta


Titel
Styr på stavning


Kontakt udgiver for information om pris

Forlag
Dafolo

"Styr på stavning" er et digitalt læremiddel til kontekstorienteret staveundervisning. I denne sammenhæng er det vigtigt at bemærke begrebet "kontekstorienteret". Med dette begreb sætter forfatterne bag læremidlet fokus på det centrale i deres syn på, hvordan en lærer skal arbejde med elevernes staveudvikling i folkeskolen. Eleven skal arbejde med stavningen i tæt parløb med læsning og skrivning af forskellige tekster, så stavningen ikke opleves som en kontekstuafhængig disciplin i undervisningen. Forfatternes pointe er, at hvis staveundervisningen ikke knyttes tæt til en given kontekst, så vil eleverne gang på gang ”glemme” de staveregler, som de har lært og fået gennemgået. Derfor er det vigtigt at skrive tekster med eleverne og derigennem sætte fokus på forskellige staveregler og -måder.

Artiklen fortsætter under banneret

Eleverne skal med udgangspunkt i det digitale læremiddel derfor gå på opdagelse i sproget, lære strategier og undersøge, hvordan sproget egentlig er bygget op. Forfatterne bag læremidlet pointerer ligeledes, at stavning i lighed med staveord og diktater ikke isoleret fordrer bedre stavere. Det, der derimod rykker, er, når eleverne skriver tekster – og skal bruge stavningen som støtte til at skrive tekster.

Det digitale læremiddel "Styr på stavning" er bygget op på den måde, at man som bruger bliver præsenteret for ni forskellige aktiviteter: selvvurdering, min stavetype, staveblog, staveinterview, læseskema, historieroulette, stavefejlsoversætteren, stavebattle og app-anmeldelser.

Disse ni aktiviteter er i sagens natur ikke ni traditionelle staveaktiviteter, der ”træner” forskellige fejltyper af stavning, men netop aktiviteter, der arbejder med elevernes metarefleksion over deres stavning og udviklingen af denne.

Det er på mange måder befriende at blive præsenteret for et materiale, der arbejder på et andet plan end traditionelle stavematerialer – og så er der kun tiden og arbejdet med at skrive tekster, der kan afgøre, om eleverne bliver bedre stavere, men det er absolut et forsøg værd at arbejde på denne måde med elevernes stavning.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.095 andre er allerede tilmeldt