Anmeldelse

Sprogfag i forandring

Sprogfag i forandring

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen tager væsentlige områder op til diskussion. Et engelsk forord og en dansk indledning efterfulgt af syv artikler giver læseren stof til eftertanke. Bogen forholder sig aktivt til sprogfagenes Fælles Mål 2009. Den viser vej til en dybtgående forståelse af, hvad hensigten med Fælles Mål er, og hjælper dermed til at afdramatisere opfattelsen af målene.

Den verden, vi lever i, har ændret sig over kort tid, og det samme gælder tilgangen til fremmedsprogene. Det er vigtigt at tilstræbe en præcis formulering på fremmedsproget, så der ikke opstår unødig usikkerhed. Men hvordan? Mange overvejelser er nødvendige for at hjælpe med til at opnå et aktivt sprog, som kan bruges i en tovejskommunikation.

I udgivelsen fremhæves gang på gang betydningen af den vigtige forforståelse af ord og begreber, som nødvendigvis skal medtænkes i undervisningen. Dette er væsentligt af hensyn til den enkelte elevs parathed til at videreudvikle en sproglig bevidsthed.

Bogen er vedkommende og igangsættende for enhver, der beskæftiger sig med sprogundervisning. Målgruppen er lærerstuderende, masterstuderende, sproglærere samt studerende på sproglige universitetsuddannelser.

Artiklerne gør én klogere på, hvordan man omsætter uddannelsespolitiske lovkrav og pædagogiske idéer til aktuelle læringsprocesser. Hvad skal jeg tage hensyn til i min forberedelse? Hvordan sikrer jeg, at eleverne bliver parate til at tage del i en egentlig sproglig udvikling? Artiklerne giver overskud og inspiration til aktivt at anskue egen undervisning, og der er oplagte temaer at drøfte med kollegerne.
Powered by Labrador CMS