Matematik
0   8

Naturfag er også almen dannelse

Drop den snævre faglighed og lær eleverne, at naturfag er overalt i samfundet og i livet. Naturfag skal være en del af dannelsen, siger professor.

Torsdag i sidste uge inviterede Nationalt videncenter for læremidler, også kaldet Læremiddel.dk, til sin årlige konference i Odense. Emnet i år var 'Digital dannelse, didaktik og data' og det var med det udgangspunkt at professor Claus Michelsen fra Laboratorium for Sammenhægende Uddannelse og Læring, kaldte til nytænkning af skolens naturfag. For, som han sagde: "Almen dannelse er ikke kun et humanistisk projekt. Faktisk er selve begrebet 'almen dannelse' introduceret i Danmark af naturvidenskabsmanden H.C. Ørsted".
Claus Michelsen gjorde sig til talsmand for, at undervisningen i naturfag i folkeskolen har for stort fokus på naturfagets produkter og metoder og for lidt på de historiske, samfundsmæssige og filosofiske dimensioner. For det er ikke nok, at naturfag er nyttigt i et samfundsøkonomisk perspektiv - naturfag har en afgørende betydning for alle aspekter i samfundet, og det skal eleverne lære, mener han. Også selv om det betyder et opgør med et snæver fag-faglighed for at give plads til den almene dannelse.
"Og målet her er altså heller ikke at hjælpe rekrutteringen til de naturvidenskabelige uddannelser, selv om det kan være en behagelig bivirkning", understreger han. "Det her har et meget højere formål, nemlig at hjælpe eleverne til at blive kompetente samfundsborgere."

Modellering er vejen frem
Claus Michelsen har et konkret bud på, hvordan læreren kan vise eleverne de samfundsmæssige aspekter af naturvidenskab: Modeller og konstruktionen af dem.
"Modeller - algoritmer - er alle steder i dag. Streamingtjenester bruger algoritmer til at finde musik, der passer til din individuelle smag. Og i den politiske sfære bruges matematiske modeller til at langtidsplanlægge økonomisk politik. Derfor er det almen dannelse at kende til modeller og kunne forholde sig kritisk til dem. At kunne skabe og bruge dem", siger han.
Samtidig har arbejdet med at skabe modeller den fordel, at det gør eleven til skaber af viden, data og i sidste ende holdninger. "Og modeller synliggør elevernes tanker og skaber stolthed", siger Claus Michelsen.

Globalt udsyn
I praksis kan arbejdet med modeller for eksempel udmønte sig i, at en klasse i Danmark samarbejder med en klasse i Kenya om at samle og bearbejde data om deres hverdag, fortæller Claus Michelsen. "Så er naturvidenskab pludselig også med til at skabe globalt udsyn".
Og der er ingen grund til at vente til udskolingen, for selv helt små børn er gode til at tænke naturvidenskabeligt, mener han, og fortæller om en børnehave, der fandt et dødt dyr i naturen. Og brugte det som anledningen til at lave tegninger af, hvordan dyret var kommet af dage. "Børn laver teorier, hypoteser og tænker i systemer fra starten af deres liv. Det skal vi da udnytte, så vi ikke skal til at genlære dem det, når de starter med fysik i 7. klasse", sluttede han, inden tiden var gået og værten afbrød med bemærkningen: "Ih, jeg får helt lyst til selv at gå ud og undervise i naturfag!"

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.034 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.474 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.874 andre er allerede tilmeldt